Užívání drog
Tamara
Dobrý den, mim dospělého syna, který v současné době bydlí přechodně na jiné adrese. Je to asi tak dva měsíce, kdy si začala jeho přítelkyně stěžovat na jeho chování, agresivní, někdy mluví o neexistujících lidech, které ho údajně pronásledují. Poslední měsíc po mně chce peníze ,kdy mu nestačí jeho plat. Dneska jsem se ho zeptala na co potřebuje tolik peněz a on mi řekl, že na drogy. Peníze jsem mu nedala, on se rozčílil, Řekla jsem mu, že by se měl jít léčit. Vůbec nevím, jak se mám chovat,co dělat a jak mu pomoci. Také se před týdnem rozešel s přítelkyní. Nevím jaké drogy uživá. Budu vám vděčná za nějakou radu děkuji

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Tamaro,
díky za otázku. Rozdělil bych ji na dvě části - co můžete dělat pro syna a co můžete udělat pro sebe.
K synovi - vzhledem k tomu, že syn užívání drog nepopírá a z vašeho stručného popisu jeho chování lze usuzovat na užívání spíše psychostimulační drogy, z nichž nejrozšířenější je u nás metamphetamin (tzv. pervitin). Syn je dospělý, k jakékoli změně chování se musí rozhodnout sám. Vaše chování je správné, rozhodně doporučuji v užívání drog jej nepodporovat - tedy nepůjčovat peníze, nezjedodušovat jeho životní situaci, ačkoli to v roli matky může být někdy těžké. Uživatel stimulačních drog musí často prožít určitý pád, než li se pro pokus o změnu rozhodne. A jedině tak, že tento pád nebudete oddalovat "pomocí", se okamžik rozhodnutí ke změněn může přiblížit. Jiná věc je, jak se se synovou situací vyrovnáte jako rodič, matka. Často to bývá nelehké, rodič/e se obviňuje a hledá, kde ve výchově udělal chyby a trápí se často více, než li samotný uživatel. Proto vám doporučuji navštívit odborné pracoviště typu Kontaktního centra pro uživatele drog, kteří poskytují poradenství a služby i rodinným příslušníkům a zde s některým z odborníků svoji situaci proberte. Může vám poskytnout podporu a řadu neocenitelných rad, jak se k synovi chovat, nebo vám může pomoci jeho chování lépe pochopit.
V dotazu nepíšete, kde bydlíte. Proto vám nemohu doporučit nejbližší takové zařízení. Buď můžete využít mapu pomoci na stránkách drogy.info.cz, nebo napište, odkud jste a já vám nějaké pracoviště mohu doporučit.
Přeji vám hodně sil a budu rád, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí.
S pozdravem J.Chudomel