Alkoholismus
Veronika
Dobrý den,
můj otec je podle mého uvážení alkoholik. Odstěhoval se, kvůli fyzickému napadení mé matky byl vyveden PČR z našeho bytu, narušily se i naše rodinné vztahy.
Nedokáže si svoji závislost přiznat, nechce se žádným způsobem léčit.
Ráda bych nějakým způsobem chtěla zasáhnout a otci pomoct, nejlépe ambulantní léčbou, nejlépe mu pomoct sama (nejsem ale ještě plnoletá)nebo s rodinou.
Jaké jsou možnosti léčby?
Předem děkuji, Veronika

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Veroniko.
Je mi opravdu moc líto, že v takto nízkém věku musíte řešit tak vážné problémy, jako je závislost rodiče.
Bohužel, nemám pro Vás moc dobré zprávy. Léčba závislosti je založena především na motivaci konzumující osoby, na spolupráci, schopnosti a ochotě měnit zažité vzorce chování, proto je dobrovolný vstup tak nezbytný. Pokud se tatínek léčit sám nechce a své problémy ani jako problém nevidí, je to pak opravdu velmi těžké a moc možností jak to řešit bohužel není.
Netuším, kde teď otec žije, ale pokud by se opět opakovala nějaké scénka či agrese vůči mamince nebo někoho dalšího, tak neváhejte a volejte ihned záchranný systém. V takových případech je pak možné dotyčnou osobu (pokud se nachází v ohrožení zdraví/života nebo svým chováním ohrožuje sebe nebo své okolí) nechat hospitalizovat i přes jeho nesouhlas. Nejde tedy o klasickou léčbu závislosti (jak uvedeno výše, k té je třeba dobrovolný vstup), ale může být tato osoba hospitalizována pod dobu, než odezní akutní stav. Pokud lékaři usoudí, že stav hospitalizovaného se nelepší, mohou pak požádat soud o prodloužení hospitalizace (to jsou, ale povětšinou případy, kdy je s diagnózou závislosti spojena další závažná psychiatrická dg).
Také existují tvz. ochranné léčby, ale ty bývají nařízeny soudem v rámci rozsudku v trestním řízení v případech, kdy se závislá osoba opakovaně dopouští trestné činnosti. V těchto případech může soud nařídit ochranou léčbu, ale není to vždy pravidlo.
Musí to být pro Vás velmi náročná situace. Možná by nebylo od věci, kdybyste tuto odpověď dala přečíst i někomu dospělému z rodiny. Doporučuji spojit se s nějakým zařízením pracující se závislými osobami a tam využívat poradenské služby pro blízké osoby těchto osob. Nejenom, že by si třeba maminka doplnila informace o celé této oblasti, ale také se poradila jak v dané chvíli účinně pomáhat, co dělat, co naopak nedělat, informovat se o možnostech, které by se dali využít, konzultovat nově vzniklé situace, získávat tak podporu...
Pokud byste měly zájem o nějaké kontakty, stačí uvést města, která máte v dobré dostupnosti, rádi Vám je poskytneme.
Když to celé shrneme, pokud by otec byl opět agresivní, volat pomoc. Pokud by maminka nebo někdo jiný z rodiny rád využil poradenských služeb pro rodinné příslušníky, napište a uveďte města. Nebo se sama můžete podívat do databáze zde: www.drogy-info.cz - v rubrice Mapa pomoci - zadat - kraj - okres- město - druh (AT ambulance nebo Psychiatrická péče).
V případě potřeby napište kdykoliv znovu.
Mějte se hezky, přeji dostatek sil všem zúčastněným.
S pozdravem MK