upresnenie dotazu č.449879
Bobbydigital
Dobrý den,pervitín som užíval dlhodobo cca.10 rokov sporadicky, cca.4-5 krát za mesiac šnupaním. Od poslednej dávky v Novembri mám uplne prázdno v hlave, stav sa každým dnom zhoršuje, najmä pamäť, neviem snívať, predstavovať si, emocie žiadne, mám okrem toho depersonalizáciu a derealizáciu všetko umelé, libido 0 bodov, pamäť 0 bodov, emocie žiadne, neviem sa ani rozčúliť, z chuti zasmiať, zamilovať žiadne citi... Prosím poradte mi alebo kontakt na psychiatra so skúsenostami pervitínu, bol som na komplexnom neurologickom vyšetrení, tam mi nič nenašli, mohol sa mi poškodiť mozog, neurony ???? Dakujem krásne

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás.
Pokud jste bral pervitin 10 let (byť nikoli denně), tak se může jednat o důsledek užívání, ale nemusí to tak nutně být. Pervitin působí neurotoxicky, tj. že k nějakým změnám "v mozku" dojít může, a jako následek byste mohl pociťovat zejména o potíže s pamětí a učením. Nicméně přinejmenším z části se s tím mozek umí v rámci nějakých svých regeneračních schopností vypořádat, pokud dlouhodobě abstinujete. Neurologické vyšetření jste absolvoval, a neobjevil se zřejmě žádný závažný problém, i když při detailním neuropsychologickém vyšetření by se možná nějaké mírné potíže ukázaly. Ovšem těžko říct, jestli je připisovat předchozímu užívání pervitinu nebo nějakým jiným psychickým potížím.
Z toho, co píšete, mi přijde, že se potýkáte se závažnými nesnázemi, které by si zasloužilo pozornost psychiatra, ať má současný stav původ v předchozím užívání pervitinu nebo nemá. Ta únava, potíže s pamětí, neschopnost prožívat emoce, lásku, sexuální touhu, bývá příznakem depresivních stavů. K jejich rozvoji mohl pervitin přispět, ale mohly se objevit i bez souvislosti s ním. Psychotické stavy typické pro pervitin (tzv. toxická psychóza), se projevují trochu jinak a navíc většinou odezní během pár dní či maximálně týdnů po posledním užití, takže se mi nezdá, že by v tomto ohledu mohl být nějaký pozůstatek braní pervitinu, ale můžu se mýlit. Takto přes internet lze těžko diagnostikovat, určitě bych na Vašem místě vyhledala psychiatra osobně.
Jestli to dobře chápu, tak naposledy jste si pervitin vzal v listopadu minulého roku? Takže více než půl roku abstinujete? A potíže neustupují, spíše popisujete zhoršení. Nevím, jestli jste v tom posledním půl roce bral i nějaké jiné drogy (včetně marihuany)? To by úzdravě a zlepšení moc nepomáhalo. V tuhle chvíli bych Vám tedy doporučila 1) pokusit se vysadit všechny psychotropní látky, ideálně i alkohol 2) kontaktovat neprodleně psychiatra.
Bohužel se mi nepodařilo přes kolegy najít nějakého spřízněného psychiatra ve Vašem regionu, o němž bych měla nějaké bližší informace. Nicméně přímo v Levici jsou tři psychiatrické ambulace, na které se můžete obrátit (jen nejsem schopná o jednotlivých lékařích říct nic dalšího).
Psychiatrická Ambulancia
Machajdík Vladimír MUDr.
Ľ. Štúra 2232/17
934 01 Levice
Slovensko
+421 36/630 57 10
Psychiatrická Ambulancia
Kuriačková Nadežda MUDr.
Nám.Hrdinov 10/13
934 01 Levice
Slovensko
+421 36/631 33 16
MUDr. Daniela Pavlíková
Psychiatria s.r.o.
SNP 2103/19
934 01 Levice
Slovensko
+421 36/630 83 30
Přeji hodně štěstí a kdyžtak napište, jak jste dopadl.
Držím palce.
B. O.