Schizofrenie
Vincent
Dobrý den. Mám kamaráda, který cca 2 roky užíval pervitin. Podle mého názoru u něj došlo k jasné toxické psychoze, která se projevila typickými příznaky. Myslel si že je sledován, měl halucinace a pocit, že je někým směřován k určitým činům. Přišel o práci, o přítelkyni a následně ho tyto stavy dovedly až k tomu, že přestal brát drogy. Následně se od všech izoloval, nemá telefon, ani facebook a s nikým nekomunikuje. Už je to rok, co měl naposledy pervitin a stále u něho přetrvávají projevy schizofrenie. Svěřil se mi, že ho to ničí a je z toho opravdu nešťastný. Uvědomuje si, že je něco špatně, ale o léčbě u psychiatra nechce slyšet. Doslovně mi řekl, že kdyby se zjistilo, že touto poruchou trpí, tak že by to pro něj byla osobní prohra, se kterou by se nesmířil. Stále říká, že není blázen a že věří tomu co vidí a slyší. Vím, že pokud se to nezačne řešit, tak to nemusí dopadnout dobře, ale nevím, jakým způsobem ho k tomu donutit. Mluvil jsem i s jeho otcem, ale ten je stejně bezmocný, jako já. Kamarád je stále doma, nikam nechodí, s nikým nekomunikuje a nemá práci. Já jsem jediný, komu se s touto věcí svěřil. Prosím o radu, co dělat, nebo jaké jsou možnosti v téhle bezvýchodné situaci. Předem děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den.
Je od Vás hezké, že máte o kamaráda starost a není Vám lhostejný. Tak rozhodně by bylo namístě, aby kamaráda viděl lékař a zhodnotil jeho stav, případně nasadil vhodné léky. Uvádíte, že on o této možnosti nechce vůbec slyšet, sám, ale přiznal, že tím do jisté míry trpí. Pokud se jeho potíže řešit nebudou, mohou se postupně zhoršit. Ale to asi sám dobře tušíte...
Neuvedl jste, kde žijete. Možná by nebylo od věci, abyste se Vy obrátil na nějaké odborné zařízení a tam se v osobním kontaktu více a podrobněji poradil jak s kamarádem vhodně komunikovat a tím jej třeba lépe motivovat k tomu, aby se tolik nebál návštěvy lékaře.
Pokud pro Vás není problém Praha, můžete se obrátit na naši poradnu, která je určena rodinným příslušníkům a dalším blízkým osobám, kontakt níže. Jestli žijete někde jinde, napište prosím znovu a uveďte, jaká větší města máte v dobré dostupnosti, pokusíme se vyhledat nějaké jiné.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, SANANIM  z. ú.
Školská 30
Praha 1
mapa
Telefon: 284 824 234, 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Poradna se nachází v prostorách kavárny Café Therapy, v její zadní části. Na první konzultaci je třeba se předem objednat během provozní doby (PO až PÁ 9.00-19.00). Veškeré služby poskytuje toto zařízení bezplatně.
Více informací naleznete zde: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html.
Mějte se zatím hezky a určitě se ozvěte.
S pozdravem MK