Pseudoefedrin
Jarda
Dobrý den,
mám na Vás dotaz ohledně užívání léků s Pseudoefedrinem.
Kvůli alergii a migrénám používám pravidelně na potlačení migrény či ucpaného nosu lék Modafen.
Na Slovenském lékárnickém serveru jsem se dozvěděl, že na tomto léku může vzniknout závislost.Je to možné? Přeci jen to není žádný Efedrin ale pouze prekurzor pro výrobu ....
Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Amrit Sen
Jardo, zdravím Vás.
Máte pravdu v tom, že jde, podobně jako u "silnějšího" efedrinu, mimo jiné, o prekurzor k výrobě drog. Pseudoefedrin je pravotočivý stereoizomer efedrinu, v každém případě jde ale o léčivou látku, jejíž neopatrné užívání sebou nese riziko vzniku  závislosti.
Na rozdíl od efedrinu má pseudoefedrin méně nežádoucích účinků na srdce a centrální nervovou soustavu a nevzniká po něm tak výrazné reaktivní překrvení sliznic. Ale i tak může mít nežádoucí účinky - zejména je-li podán systémově (např. jako tableta), může zrychlit srdeční činnost, zvýšit krevní tlak, znesnadnit spánek, či dokonce vyvolat halucinace. Muži se zvětšenou prostatou mohou mít po požití pseudoefedrinu ještě větší obtíže s vymočením se. A jako většina léků může vyvolat kožní vyrážky a svědění kůže.
Klady pseudoefedrinu tkví v podobě rychlé úlevy při chřipce a rýmě včetně otoku sliznic alergického původu. O riziku vzniku závislosti při jeho užívání se můžete dočíst i jinde, než na slovenském lékárnickém serveru, bohužel, tato informace na některých lécích, které pseudoefedrin obsahují, a jsou volně dostupné, chybí.
Pokud Modafen dlouhodobě užíváte, měl byste se poradit se svým lékařem.
Buďte na sebe opatrný, přeji hezké léto,
Amrit Sen.