Má to cenu?
Utrapena holka
Dobrý den,
je mi 18 let a přes 2 roky chodim s jedním klukem (21 let).Je závislý na pervitinu. Když jsem s nim začala chodit, tak byl doma z detoxu asi 3 měsíce a byl čistý. Chodil do prace a byl úžasný, hodny a pozorný. Bohužel začátkem léta opet začal. Od te doby moje životní náplň spočívá v tom, že to kryju před rodinou a snažím se jakkoliv aby přestal. Brečím před nim a rikam ze už to dlouho nevydrzim. Je vidět že mu to je lito ale ne dost aby přestal. Ted na jaře byl ve Vojenske nemocnici ve Stresovich na psychiatrickem oddeleni. Už měl halušky, že je svět takový a makový...vrátil se a za 3 tydny volal dealerovi. Fetuje i přede mnou, ani se za to nestydi. Nechci promarnit svoje mladí s člověkem, kterého sice miluji jako nikoho ale je pořád sfetovany. Stoji me hodně úsilí pořád s nim byt ale neumím si představit život bez něj. Asi si nalhavam něco o tom proc s nim jsem. Nevím co dělat dál.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Prožíváte náročnou situaci, chápu vaše obavy a trápení.
Je velmi těžké pomáhat někomu, kdo o pomoc nestojí, nebo ji odmítá, případně svoji situaci nevnímá, jako problém. Ještě těžší je to s uživatelem drog. Podněty k pozitivním změnám a kroky k nim, pokud je nepodnikne přítel z vlastní vůle a vlastního rozhodnutí, zůstanou nejspíš bez odezvy a úspěchu. Píšete, že snažíte, aby Váš přítel přestal drogy užívat, je to chyba. Nejspíš jen mrháte svojí energií, časem, city a nervy. Váš přítel buď s drogami přestat nechce, nebo to bez odborné pomoci, díky závislosti, prostě sám nedokáže. Špatně volenou podporou v takovém případě můžete naopak nechtěně, v nejlepším úmyslu, přítele podporovat v setrvalém stavu, jeho dalším užívání a propadu do ještě hlubší závislosti. To, že jeho uživání kryjete před jeho blízkými, je už vyloženě kontraproduktivní. Pokud v takovém vztahu, kdy partnera evidentně zajímají drogy více, než Vaše trápení a pláč, riskujete, že se stanete spoluzávislou, aniž byste sama drogy užívala, a ze závislostních vzorců chování, které už teď sdílíte a žijete, nedokážete vystoupit, pokud se dříve nestane nějaká tragedie, a budete se trápit víc a víc.
Nebudu Vám radit, abyste zkusila s přítelem ještě otevřeně promluvit a říci mu o svých pocitech, trápeních a obavách, protože tuto fázi, chápu li správně, jste již absolvova vícekrát, než je zdrávo.
Na to pokusit se nastavit mantinely Vašeho vztahu, mám na mysli, že například přítel vyhledá odbornou pomoc, a začne se léčit, podmíněné rozchodem, je už nejspíš pozdě. Navíc si nejsem jist, jestli byste byla schopná po jejich překročení svoje podmínky a opatření striktně dodržet.
V tuto chvíli tedy potřebujete odbornou pomoc zejména Vy, abyste se dokázala zkonsolidovat, nezačala se hroutit, uměla se správně rozhodovat, prostě abyste se cítila lépe a byla pevnější v kramflecích.
Proto Vám doporučuji, abyste se s přítelem buď bez otálení i přes šrámy na duši a citech, rozešla, později to může být ještě bolestivější, náročnější a komplikovanější, nebo abyste kontaktovala odborníky nejbližšího zařízení, které pracuje s blízkými uživatelů návykových látek. Nesejde tolik na tom, jestli půjde o kontaktní centrum, poradnu, nebo adiktologickou ambulanci. Nejlépe uděláte, když si předem telefonicky domluvíte termín schůzky. Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací Vám zkušený odborník navrhne konkrétní kroky, jak situaci řešit, jak s přítelem komunikovat a zároveň Vás upozorní na chyby, kterým byste se měla vyhnout.
Co je důležité, seznámí Vás s možnostmi, jak se lze pokusit podpořit motivaci přítele k vyhledání odborné pomoci a léčbě.
Pokud jste z Prahy a okolí, kontaktujte pracovníky specializované Poradny pro rodiče, partnery a blízké uživatelů návykových látek, organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké (PPR) Sananim
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
mapa
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Nejste li z Prahy, napište ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rád Vám kontakty na zařízení a služby v dosahu obratem pošlu.
Jak je můžete vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny pod odkazem Kontakty:
http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Budu rád, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, jak si stojíte, a jak Vám je.
Přeji Vám sílu k následujícím krokům, odvahu a kuráž.
Vám i příteli hodně štěstí,
Amrit Sen.