zoufalost
johanka
dobry den.nevim kudy kam.zoufalost bezmoc vztek zklamani. muj 22 lety syn uziva pervitin. na strednim odbornem ucilisti byl vyznamenan jako nejlepsi student. vyhral nekolik skolnich odbornych soutezi vcetne celostatni.mel zarucenou praci.a pak se to stalo.nevim mozna bral uz driv.cela rodina je z toho zdrcena.ma svuj byt. ma taky ohromne dluhy.do prace nechodi.myslim ze za chvili o byt prijde a zkonci na ulici.domlouvame mu mluvime s nim zkousime mporadit sehnali jsme praci bohuzel vse zbytecny.vim ze spoustu veci delam spatne.jsem proste mekka.davam mu jidlo je strasne hubeny porad se snazime mu moc ale on nechce.uz nemuzu.nezvladam to.ptam se - je vubec mozne nechat ho zit jak chce on ? vim je dospely ale porad moje dite.muze mi nekdo prosim poradit jak se zachovat a nezblaznit se z toho ? musim mu pomoct. nevim ale jak.zkouseli jsme uz snad vse.k centrum , lecit se pochopitelne nechce.bojim se o nej.nechci aby se trapil.musim neco udelat.ale co ?? dekuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den Johanko.
Konzumace drog a závislost na nich, není problémem pouze konzumujících nebo závislých osob, je to především velká zátěž pro nejbližší okolí/rodinu. Je pochopitelné, že máte plno pochyb jak správně se k celé této situaci postavit, stejně tak Vám další osud syna není lhostejný. A je to pochopitelné.
Bohužel, v některých případech (u závislostí obzvlášť) je v některých situacích největší pomocí - právě nepomoci. Pokud je závislým osobám jejich konzumace tolerována, mají veškerý servis domácnosti a jejich blízké okolí tiše trpí, zpravidla to moc nevede k tomu, aby si dotyčná osoba připustila, že se něco děje a nevede je to nijak k samotné snaze něco změnit. Možná, že pokud syn zakusí jaké to je, užije si život s drogou se vším všudy a pocítí i důsledky, které tento styl života přináší, možná tak rychleji dojde k tomu, že to zase až tak ideální není, na mnohé toto zabere (to pochopitelně bývá pro nejbližší zpravidla to nejtěžší a není se čemu divit). Zdali by toto krajní řešení bylo účinné i v případě Vašeho syna, bohužel, ale nejde slíbit. Přece jenom je to vždy velmi individuální. Chápu, že je to velmi obtížná a náročná situace, nebo spíše období, plné beznaděje a hledání odpovědí na plno otázek a také různých cest.
Netuším, zda víte, že můžete (i bez ohledu na to, jak na tom je syn v tuto chvíli se svou motivací) využívat služeb pro rodinné příslušníky a být tak v kontaktu s odbornou pomocí i bez něj. Nemusíte tedy čekat, až se syn rozhodne využít odbornou pomoc, můžete prozatím sama. Měla byste tak možnost průběžně konzultovat nově vzniklé situace, stejně tak získávat tolik potřebnou podporu. Mohla byste se poradit jaká doma nastavit pravidla, jak se synem vhodně komunikovat, tím jej třeba lépe motivovat atd...
Také netuším, kde žijete. Pokud by to pro Vás nebylo obtížné, můžete se obrátit na naši specializovanou Poradnu pro rodiče.  Plno rodičů, partnerů a dalších blízkých tyto služby využívají a překonávají tak tolik složité období a připravují se tak na momenty, které mohou přijít. Jde o nezávislé a bezplatné služby.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, SANANIM z. ú.
Školská 30
Praha 1
mapa
Tel: 284 824 234, 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Poradnu naleznete v zadní části kavárny Café Therapy. Na první konzultaci je třeba se předem objednat během provozní doby (pracovní dny od 9,00 do 19,00).
Více informací zde: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
V případě potřeby napište kdykoliv znovu. Zatím se mějte hezky, přeji dostatek sil!
S pozdravem MK