Mak vs konopi?
Askaban
Dobry den muj dotaz je docela jednoduchy ale odpoved je slozita .. Nevite proc je v Ceske republice povelene pestovani maku kdyz z nej snadno udelat vysoce navykovou drogu opium? A naopak proc neni povoleno pestovani konopi coz je take rostlina zato mene nebezpecna? a nevite kdy zakazou treba durman? dekuji za odpoved ... Ale nelibi se mi diskriminace nejake rostliny jen proto ze obsahuje nejakou latku ...

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Askabane,
díky za dotaz. Srozumitelný, ač odpověď je poněkud krkolomná. Je fakt, že domácí pěstování máku setého (Papaver somniferum) není u nás, na rozdíl od řady jiných států, zakázané. A to do objemu osázené plochy 100m2, při větší setbě podléhá jeho pěstování oznámení dle § 29 zákona 167/1998 Sbírky o návykových látkách. Konopí s obsahem psychoaktivních látek (THC, CBD, etc.) lze pěstovat pouze na základě licence. Podobně, jako ve většině jiných zemích, ačkoli se v posledních letech dá hovořit o pozvolné změně v přístupu k pěstování konopí.
Základní fakt pro pochopení rozdílu v přístupu k těmto dvěma plodinám spočívá v tom, že mák je potravina, zatímco konopí je vnímáno jako farmaceutikum. Toliko k pěstování.
Pakliže by někdo pěstoval mák s účelem získání opia (a jiných/dalších derivátů) a tento účel by mu byl prokázán, dopouští se tak stejného trestného činu, jako při pěstování konopí s obsahem účinných látek, ale dle mého názoru, s mnohem větší společenskou nebezpečností, tedy s rizikem tvrdšího potrestání. Rozdíl v míře společenské nebezpečnosti při výrobě/pěstování, distribuci, poskytování a pod u těchto dvou rostlin je diametrálně rozdílná, jako je rozdíl mezi užíváním konopných a opiátových drog.
Snad vás moje odpověď uspokojí. Já osobně nejsem velkým příznivcem kriminalizace uživatelů a domácích pěstitelů malého množství konopí.
S pozdravem J.Chudomel