tráva
sova
Dobrý den,
ocitla jsem se v zoufalé situaci ohledně mého syna, kterému je 16 let. Letos prvním rokem studuje střední školu. V průběhu března s ním začaly být problémy, že začal s jedním spolužákem a další skupinou dětí chodit za školu. Hned jsem to řešila s ním i se školou. Dá se říct, že to mělo efekt, dokonce nakonec ten kluk odešel někam jinam na školu. Byla a jsem také velmi nervózní z toho kolik dětí kolem do školy chodí tak střídavě a kolik škol a rodičů toto záškoláctví přehlíží a vystačí si s falešnými omluvenkami. Já i škola kam syn chodí jsem to však přehlížet nechtěla. Vzhledem k zameškaným hodinám je postižen i sníženým stupněm z chování. Výuku však bez problému dohnal, je šikovný. Vím ale, že velkou roli v jeho špatném rozhodování hrálo kouření trávy. Vím, že ji kouří, poznám to na něm a když jsem se ho na to ptala tak to přiznal. Je to alarmující a dnes již kouří, když může denně. Bohužel je to v našem místě bydliště snadno k sehnání, kouří ji tu alespoň příležitostně nejmíň 80% takových dětí (to mi říkal on sám), že je to úplně běžné! Problém je také v tom, že cigarety i marihuanu kouří i jeho otec, jsme sice rozvedení ale on k němu chodí pravidelně na víkendy a ví to o něm. jsem přesvědčená, že od něj i nějakou vzal nebo bere....ačkoliv to jsem s jeho otcem radikálně hned řešila, že u něj nemůže nic nacházet ale nevěřím tomu, že sám přestal. Syn je velmi citlivý a hodný kluk, tím, že nemá tátu vedle sebe a že není takový jaký by si přál velmi trpí, je naštvaný a nešťastný zároveň. Často pro něj i brečí a přiznal se mi, že když se zkouří, tak na ten strašný pocit nemyslí. proto trávu kouří, protože mu poskytuje únik před skutečnými pocity a teď když má potíže i s docházkou do školy tak raději vykouří jointa a někde se \\\"zašije\\\" než by čelil nepříjemným následkům svého chování. Aktuálně ho po dohodě s lékařkou objednávám na psychiatrii, chtěla jsem nejprve psychologa, mluvila jsem s ním o tom, snad by tomu byl i přístupný, protože se skutečně necítí dobře ale nyní kdy opět ráno nešel do školy mám již dojem že situace je akutní. Děsí mě jakékoliv léčebny, já bych v jeho věku úplně vůči světu zatvrdla, kdyby mě chtěli zavřít do léčebny ale současně vím, že nezmůžu sama asi nic. Lže mi do očí a nakonec si stejně udělá co chce. Vím že moji situaci nemůžete vyřešit ale poraďte mi alespoň jak postupovat ohledně té trávy, mám mu ji brát?prohledávat ho? nedat mu žádné finance? testovat ho když přijde domů? Bohužel vím z jeho slov, že k dalším jiným drogám mu stačí udělat pár kroků, společnost je tím skutečně nemocná a prevence nefunguje tak jak má a policie také nezmůže nic, maximálně represivně a to je pro 16 letého kluka cesta do pekel. Předem děkuji za nějakou odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den.
Chápu, že synovo problematické období je náročné, už s ohledem na to, že jste na to sama a otec syna Vám v tom (dle toho co uvádíte) zřejmě žádnou oporou není. Je toho hodně co by bylo potřeba více probrat, také si umím představit, že máte asi plno otázek, na které hledáte odpovědi. Bohužel neumíme napsat jednu účinnou větu, která by Vám ihned vyřešila zaručeně vše, i kdybychom ji samozřejmě rádi měli.
Doporučuji spojit se s naší Poradnou pro rodiče (pakliže pro Vás Praha není problém). Můžete sama (bez ohledu na současnou motivaci syna) využít poradenských služeb pro rodinné příslušníky. Více v osobním kontaktu probrat situaci celkově, doplnit si informace, poradit se jak vhodně komunikovat, naplánovat další vhodné kroky, zvážit možnosti a také tím získat Vaši podporu.
Poradnu naleznete v zadní části kavárny Café Therapy, je třeba se předem objednat na níže uvedených číslech. Veškeré služby jsou poskytovány bezplatně a to v provozním čase PO až PÁ 9,00 - 19,00.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, SANANIM z. ú.
Školská 30
Praha 1
mapa
Tel: 284 824 234, 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Mějte se zatím hezky. Když budete mít chuť, můžete napsat, jak se vše dál vyvíjí. Stejně tak v případě potřeby jiného kontaktu nebo doplnění informací.
Přeji dostatek sil!
S pozdravem MK