Alkoholizmus - individuální přístup?
David
Dobrý den.
Zkusím zjednodušeně nastínit problém, prosím zkuste mě nasměrovat někam, kde by mi mohli poradit.
Máme v rodině muže (partner mé matky), věk 57 let, profesí fotograf umění na volné noze, který již od mládí holduje alkoholu. Dlouhou dobu to ale svým způsobem \"zvládal\", rozhodně nebyl denodenně opilý, spolu s matkou ale víno pili téměř každý den. Před cca čtyřmi lety došlo ke změně, která se stupňující tendencí trvá dodnes. Poté, co se řekněme vrátí jeden den z hospody opilý, druhý den ráno něčím stav udržuje a takto to trvá několik dní až týdnů. V tuto dobu nepije nijak moc alkoholu, ale stačí to, aby byl v podstatě v kuse opilý. Po určité době (která se stále prodlužuje, nyní cca 2-3 týdny), dojde k jisté morální a asi i fyzické kocovině, po které pít přestane opět na cca 14dní. Během této doby si ale po několika dnech úplné abstinence opět začne dávat semtam pivo, ale nekončí to opilstvím.
Obecně platí, že má asi poměrně problematickou rodinnou anamnézu (otec zemřel v dětství, příbuzní si ho předávali, žil na venkově, po vojně se protloukal v nějakých undergroundových skupinách až po smrti mého otce začal žít s mojí matkou (vztah trvá cca 30let), k nám dětem si ale nevybudoval otcovský vztah, vlastní děti asi nikdy nechtěl, sám tvrdí, že pije od šesti let, kdy našel u děny ve skříni láhev...)
Problém alkoholizmu si zřejmě přiznává pouze v těch řídkých okamžicích morální kocoviny. Když je střízlivý, považuje to zřejmě za důkaz, že to zvládá. Když je opilý, vždy se najde důvod, proč se opíjet (většinou nepřátelský a zkažený svět okolo).
Zároveň ještě podotknu, že je to poměrně křehká osobnost, která má problémy ve větších společnostech, nesnáší doktory, obecně instituce i třeba moderní technologie.
Mnoho alkoholiků neznám, žádného podobného určitě ne, ale věřím, že zase tak speciální případ to nebude.
Prosím poraďte, kam se obrátit pro radu. Děkuji a zdravím, David

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den Davide.
Obrátit se na odbornou pomoc a v osobním kontaktu konzultovat možnosti, je jistě rozumné. Rádi Vám nějaké zařízení doporučíme, ale neuvedl jste, odkud jste. Napište prosím znovu a upřesněte, jaká města máte v dosahu. Nebo se sám můžete podívat do databáze zde:
www.drogy-info.cz - v rubrice Mapa pomoci zadat okres, kraj, město a druh (v tomto případě AT ambulance nebo psychiatrická péče).
Veškerá zařízení pracující se závislostí poskytují též poradenské služby pro rodinné příslušníky a další blízké osoby. Dle toho co uvádíte ve svém příspěvku, to asi zatím nevypadá, že by přítel matky cítil motivaci pomoc využít, nicméně může někdo z rodiny a podrobněji se poradit jaké vhodné kroky zvolit dál. K léčbě závislosti (ať ve formě pobytové, tak ambulantní) je třeba souhlasu dotyčné osoby, dostatečná motivace, chuť spolupracovat na změnách - proto je dobrovolný vstup do léčebného procesu nezbytný.
Zatím se mějte hezky, přeji dostatek sil všem zúčastněným a v případě potřeby napište kdykoliv znovu.
S pozdravem MK