Způsoby
Jara
Dobrý den,
prosím o zodpovězení dotazu jaký způsob užívání, pomineme-li všechna rizika kvalitního pervitinu, z dlouhodobého hlediska (např. 4- 5 let) je nejméně rizikové pro tělo (nosem, kouřením, i.v., konečníkem, polykáním) a zhruba v jakém pořadí? Kamarád přešel ze šnupání na injekční aplikaci a tvrdí, že je to nejméně rizikové podání, dle jeho slov používá jen nepoužité sterilní inzulinky a eppendorfky z káčka. Děkuji a přeji Vám pěkný den

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Konzumace pervitinu sebou nese řadu společných rizik a nevratných poškození, jak organismu, tak psychiky bez ohledu na způsobu jeho užití, stejně tak vždy hrozí riziko vzniku závislosti, to je Vám asi jasné.
Všechny zmiňované způsoby užití mají plus ta všechna všeobecná rizika ještě specifická rizika s ohledem na to, jak je droga konzumována.
Posílení složky závislosti je úměrné rychlosti, při které se hladina drogy zvyšuje. Studie naznačují, že způsob podání určuje potencionální riziko pro psychickou závislost nezávisle na ostatních rizikových faktorech, jako je frekvence užití a výše dávky. Intravenózní aplikace je nejrychlejší způsob podání drogy, jelikož nejrychleji způsobuje zvýšení koncentrace v krvi. Požití je nejméně účinná forma podání, droga se dostává do krve v mnohonásobně nižší míře než při i.v. aplikaci, i doba od užití polknutím po nástup prvotních účinků je mnohonásobně delší, nežli při aplikaci i.v. (tam je nástup účinku skoro okamžitý).
Intravenózní aplikace - relativně vysoká rizika v porovnání s ostatními způsoby užívání. Není neobvyklé, že metamfatamin je namíchán s dalšími příměsi (ty mohou být opravdu velmi různé), proto není snadné odhadnout ideální množství dané drogy - tím může dojít snadno k předávkování. Uživatelé co aplikují i.v. mají větší riziko rozvoje plicní embolie, zablokování hlavní tepny plic nebo jejich přítoků. Dále pak kožní problémy a infekce v místě vpichu, devastace cévního systému. Při sdílení stejného injekčního materiálu přenos infekčních chorob (hepatitidy, HIV).
Kouření metamfetaminu = inhalování par. Silně poškozuje zubní sklovinu. Touto formou je stejně toxický pro organismus jako jiné způsoby užití. Při dlouhodobé konzumaci tímto způsobem dochází k poškození plic.
Konzumace nosem - do nosu je droga vstřebávána měkkými tkáněmi a přímo proudí do krevního oběhu. Díky chemikáliím, především kyselinám, které metamfetamin obsahuje, poškozují měkké tkáně. Při delším užívání může zcela zdeformovat nosní přepážku. Příznaky poničení se projevují samovolným krvácením z nosu, ucpáním nosu (jako to bývá při nachlazení a rýmách), bolestí hlavy. Uvádí se, že po cca 2 letech nadměrného konzumování tímto způsobem, může dojít k perforaci (protržení přepážky). Ale je to samozřejmě velmi individuální (kvalita drogy, odolnost jedince, frekvence užití...).
Anální nebo vaginální podání nejméně využívaný způsob užití (nebo alespoň jej uživatelé moc neuvádějí). Díky tomu není moc informací jaká má tato konzumace přesně účinky. Do krevního řečiště se droga dostane poměrně rychle a tím je vyšší koncentrace v krvi (hned po i.v. aplikaci). Hrozí riziko podráždění nebo poškození konečníku (to může zvýšit riziko přenosu HIV, hepatitid a pohlavních chorob). V případě, že jedinec má s konečníkem problémy (např. hemeroidy) následuje zhoršení stavu. Při tomto způsobu také velké riziko předávkování.
Myslím, že rizik je víc nežli dost ve všech způsobech.
Pokud kamarád aplikuje i.v. - zvolil nejvíce nebezpečný způsob.
Zatím se mějte hezky, doporučuji to s kamarádem nezkoušet žádným způsobem (kdyby to náhodou jeho nebo Vás napadlo).
V případě potřeby napište kdykoliv znovu.
S pozdravem MK