Dotaz
veronika
Dobrý den,
v první řadě bych Vám chtěla říct, že odvádíte úžasnou práci, které by si lidé měli neskutečně vážit. V druhé řadě bych ráda podotkla, že nejsem uživatelkou drog a jako třetí věc mám takový dotaz.. když jsem se zamyslela, co by mě v životě opravdu naplňovalo, zjistila jsem, že je to pomoci lidem, s kterými pracujete právě vy. S lidmi, kteří chtě nechtě šlápli vedle a chtějí to napravit, s lidmi, kterým život nastavil překážky, které neustáli tak, jak by si představovali. Chtěla bych se zeptat, je nějaká možnost pracovat v tomto oboru bez vystudování speciální pedagogiky či jiného vysokoškolského oboru? Je možnost udělat si nějaký kurz či rekvalifikaci, abych měla zaměstnání v tomto směru? Zaměstnání které by mě naplňovalo?
Mockrát děkuji za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den Veroniko.
Děkujeme za Vaši milou reakci.
Netuším kolik Vám je let. Vaše nadšení pomáhat závislým osobám je sice moc hezké, ale jde o psychicky náročnou práci a je nezbytné nejen vzdělání, ale i osobnostní předpoklad, celková odolnost proti stresu a zátěžovým situacím a celkové životní zkušenosti. Tato práce se především nedoporučuje hodně mladým lidem. Během studia například na VOŠ a VŠ student získá plno praktických zkušeností během praxí, které ke studiu patří, může do různých oborů a oblastí postupně pronikat a pak se pro konkrétní oblast rozhodnout.
V sociální sféře se pracuje s mnoha cílovými skupinami, možná by nebylo od věci začít u nějaké jiné, u které by byl dostačující například kurs pro pracovníka v sociálních službách. Cílová skupina označuje okruh osob, pro které je sociální služba určena od dětí až po seniory.
Absolventi kurzu jsou kvalifikovaní pro činnost pracovníka v sociálních službách dle § 116 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění. Mohou se uplatnit v širokém spektru ambulantních, terénních nebo pobytových sociálních služeb, zejména při zajišťování přímé obslužné péče a osobní asistence.
Pracovníci v sociálních službách jsou ti, kdo vykonávají přímou péči o osoby v ambulantních a pobytových zařízeních sociálních služeb nebo terénu a v domácí péči. Jejich práce nevyžaduje takovou odbornost a vzdělání, jak je tomu u sociálních pracovníků. Pomáhají při péči o osoby, nácviku jejich denních činností a při osobní hygieně, oblékaní, podpoře soběstačnosti. Také mohu pracovat jako výchovní nepedagogičtí pracovníci, kde například při pracovních terapiích napomáhají k manuální zručnosti a tvořivým schopnostem formou výtvarné, hudební a pohybové výchovy, zabezpečují zájmové a kulturní činnosti a provádějí osobní asistenci. Rovněž k tomu patří sociální depistáž (aktivní cílené vyhledávání klientů) pod vedením sociálního pracovníka a pomoc při základním sociálním poradenství, výchovném působení a mnohých terénních činnostech. Využití absolventů kursů například v Domovech pro osoby se zdravotním postižením, Domovech pro seniory, Domovech se zvláštním režimem, Denních stacionářích, Nízkoprahových centrech pro děti a mládež, Sociálně terapeutických dílnách, Pečovatelské službě, Odlehčovacích službách, Osobní asistence atd.
Tak a máte nad čím přemýšlet :-)
Zatím se mějte hezky, s pozdravem MK