thc a řízení auta
Sarka
Dobrý den, neustále čtu různorodé odpověďi na dotaz ohledně kouření marihuany a řízení auta, tak se chci sama zeptat na tento problém. Marihuanu si dám cca 2x do měsíce, ale dočetla jsem se, že kdyby mi při řízení auta dali líznout, tak třeba i po 2 týdnech po posledním užití bude pozitivní, i když už tam nebudou aktivní látky.Je to tak? Pokud ano, lze se třeba dožadovat ještě krevního testu, aby se prokázalo, že tam aktivní látky nejsou? A pokud by se vážně neprokázaly, jsem vážně z obliga? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Šárko.
Doby prokazatelnosti z tělních tekutin u THC se pohybuje v těchto přibližných obdobích:
Detekce moč = 1 až 30 dní (lze i déle u každodenních uživatelů, při konzumaci občas do 14 dní)
Detekce krev = do 14 dní (při občasném užití cca týden)
Detekce sliny = jako u krve
Podotýkám, že jde o orientační údaje, jelikož je to vždy velmi individuální záležitost. Doba záchytu se odvíjí především od intenzity a od frekvence předešlého užívání, velikosti dávek, množství obsažených účinných látek (kvalita konkrétní drogy) a na individualitě metabolismu.
THC se usazuje v tucích, z nich se postupně uvolňuje do organismu a metabolizuje. Metabolity u běžně dostupných a používaných testů ukážou pozitivní výsledek oproti jiným drogám poměrně dlouho. To znamená, že dotyčná testovaná osoba nemusí být přímo pod vlivem drogy, nicméně je to důkaz, že v posledních dnech drogu užil.
Pokud by Vám Policie ČR takto prokázala přítomnost THC (orientačním testem moč/sliny), trvejte na dalším testu přímo z krve. Tam se dá rozlišit aktivní a neaktivní složka marihuany. To znamená, že lze posléze krevního testu v laboratoři zjistit, zda Vaše užití mělo vliv na schopnost řízení motorového vozidla. Aktivní THC je v krvi detekovatelné přibližně 24 hodin od posledního užití.
Tudíž bych doporučila, pokud se marihuany nechcete vzdát, abyste své konzumace omezila, tak jak to bude možné s ohledem na Vaší nutnost řídit a hlídala si toto časové rozmezí.
Můžete si na své náklady zakoupit orientační test (v lékárnách je běžně k dostání, nebo lze zakoupit přes internet) a před jízdou se otestovat.
Dále vkládám odkaz s informacemi, jak zní současná právní úprava: http://poradna.asociace.org/pravni-informace/rizeni-pod-vlivem/
Pokud by Vás zajímali konkrétní postihy, můžete se obrátit na právní poradnu ANO, která se na problematiku nelegálních drog specializuje. Lze se informovat nezávazně a anonymně prostřednictvím webporadny, obdobně jako zde: http://poradna.asociace.org/webova-poradna/
Zatím se mějte hezky.
S pozdravem MK