Chci pomoci
Sára
Dobrý den paní Markéto,
tento týden jsem svého 27 letého syna objednala v Renakornu na konzultaci. Šla jsem tam s ním. Dala jsem mu na výběr, zda chce abych se konzultace zúčastnila. Šel raději dovnitř sám. Nejsem si jista jestli tam odvyprávěl vše po pravdě, jak skutečně na tom je. Byla mu navržena další konzultace na kterou půjde tento týden. Myslíte si, že při rozhovoru s ním se pozná jak na tom je. Chci mu pomoci, ale už nevím jak dál.
Děkuji Vám za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den Sáro.
Je dobře, že jste se obrátili na kolegy z Renarkonu. Také bych ráda pozitivně ohodnotila, že jste dala synovi šanci na výběr na svobodné rozhodnutí. Přece jenom je to dospělý člověk.
Zdali hovořil tak, jak se věci mají ve skutečnosti, Vám bohužel říct neumím. Předpokládám, že i kdyby třeba na poprvé neřekl hned vše, postupně dalšími konzultacemi bude získávat důvěru. Toto bohužel nelze vyřešit jednorázově, většinou je to běh na dlouhou trať.
První rozhovor může ledacos nastínit, jistě to něco o daném člověku vypoví, ale samozřejmě je to o dlouhodobější a systematické práci. Komunikace je zde základní nástroj, takže rozhovor je velmi důležitou součástí. Pracovníci si během těchto konzultací všímají nejen toho, co dotyčný člověk říká, ale také se soustředí na neverbální složky komunikace.
Ke skryté poznámce: ano, je dospělý, musí se s problémem, který má, vypořádat sám. Pokud má i podporu rodiny a blízkého okolí, jedině dobře. Můžete i Vy využívat služeb pro rodinné příslušníky, stejně jako syn. Pokud by nastoupil do léčebného programu, spolupráce rodiny je vždy vítaná a důležitá. Některá zařízení nabízí ve svých službách během léčby i rodinou terapii (společná sezení). Nebo lze využívat rodičovských skupin, zeptejte se u Vás, zda je možnost.
Léčba závislosti se dá poměrně dobře léčit, pokud je dotyčná osoba dostatečně motivována a ochotna spolupracovat. Pokud má syn chuť a odhodlání některé záležitosti na svém životě změnit, tak má velkou šanci. Plno lidem se podařilo drog zcela vzdát, Váš syn může být další. Záleží to pouze na něm a na jeho rozhodnutí jak se svým životem naloží.
Přeji dostatek sil, jak Vám, tak synovi a držím palce, ať se vše začne ubírat lepším směrem.
Dejte vědět, jak se vše dál vyvíjí. Zatím se mějte hezky.
S pozdravem MK