Pomoc brachovi
Tereza
Dobrý den,
Chtěla bych vas požádat o radu nebo pomoc. Mam bratra, u kterého po užívání drog (marihuana, pervitin - domnívám se) propukla schizofrenie. Už jednou byl na psychiatrické léčebně, kde mel asi nějakou odvykací kuru. Jenže byl na revers propuštěn. Pobírá invalidní důchod a po smrti našeho otce se z něj stává opět nekontrolovatelna a agresivní osoba. Ma partu kamarádu, která ho podporuje a vše se děje u nás v byte. Nedávno jsme u naj našli injekční stříkačky a plechovku toulenu a dalších látek. Snažíme se s nim mluvit, ale vše zapira a ma dojem, ze pomoc nepotřebuje. Odmítá brát i léky, které mu psychiatricka predepsala a které se primo nesnáší s marihuanou apod. Odmítá navštěvovat i soudem nařízenou ambulantní léčku u teto doktorky. Když už k ni jde, umí se velmi dobře ovládat a lékařka tedy nemá pocit, ze by bylo něco v nepořádku. Jenže do a je to s bratrem k nevydrzeni. Pres den jaktakz spi, ale v noci o něm ví všichni z bytovky. Vykrikuje, jak všechny zabije, hází s věcmi, nici nábytek a mamce dělá naschvály. Moje jamka už je vážně na pokraji sil a neví, jak dal. Já ji Radim vystěhovat ho, nebo ho nechat zavřít do léčebny..jenže to on sam musí chtít, je to tak? Mam i mamku a své neteře a synovce strach..vůbec nedokážeme odhadnout jeho další chování. Prosím vas o radu, jak můžeme postupovat. Zda třeba změnit přístup nebo ho ignorovat? Dekuji za jakoukoli odpoved.
Tereza

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás,
chápu, že jste s ohledem na bratrovy potíže ve velmi náročné situaci.
Bohužel nedokážu takto přes internet posoudit, co by v tuto chvíli bylo nejlepší řešení. Nevím, kolik je bratrovi let, také si nejsem z Vašeho dotazu jistá zda mu byla diagnostikována schizofrenie a kvůli té se léčil v léčebně a má soudem nařízenou léčbu (a nyní došlo k návratu choroby a spolu s tím i k chování, které Vás ohrožuje, a užívání drog) nebo zda primární problém je užívání drog (které je příčinou jeho psychotických stavů, které jsou ale spojeny pouze s užitím drogy). Zda uváděný invalidní důchod získal v důsledku onemocnění schizofrenií...
V každém případě myslím, že by bylo v prvé řadě vhodné promluvit přímo s jeho ošetřující lékařkou - pokud jste s ní již nemluvili. Pokud tam bratr nedochází úplně pravidelně, přestože má nařízenou ambulantní léčbu, neužívá léky, které má užívat, užívá návykové látky, a jeho životní styl, agresivita, je pro jeho okolí ohrožující, tak by rozhodně neměla mít pocit, že je vše v pořádku. V případě, že dotyčný ohrožuje své okolí, tak připadá v úvahu i nedobrovolná hospitalizace. Není to tedy tak, že v každém případě dotyčný musí sám chtít. Je možná, ovšem za přísně stanovených podmínek. Lékařka či někdo z odborníků, kteří poskytují služby rodinám psychicky nemocných, by Vám v tomto měli poskytnout informace.
V případě, že by bratr bezprostředně maminku ohrožoval, je na místě volat záchrannou službu, případně policii.
Závěrem - jeho chování rozhodně neignorujte, ideálně se spojte s odborníky a vše proberte. Doporučuji se obrátit na ošetřující lékařku, abyste ji informovali, a aby Vám poradila, jak situaci řešit. Také je možné se obrátit na organizace, které nabízejí pomoc a poradenství rodinám, v nichž se někdo léčí s duševní poruchou nebo se závislostí (záleží na tom, co je u bratra primární problém). Pokud mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám doporučit konkrétní kontakty, kam se obrátit.
Pokud jste z Prahy, je možné využít služeb Poradny pro rodiče organizace SANANIM, která provozuje i tuto internetovou poradnu, a kde se zabývají pomocí rodinám závislých.
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Také se můžete obrátit na sdružení Sympathea, které v několika krajích ČR má skupiny pro rodiče dětí s psychotickým onemocněním.
http://www.sympathea.cz/rodicesobe
Dále je možné se obrátit na Právní poradnu A. N. O., kde se zabývají právními aspekty drogové problematiky, a kde by Vám bezplatně poradili, jak se situací naložit po právní stránce (co se týče nedobrovolné hospitalizace i dalších otázek spojených s bratrovým užíváním drog, soužitím v bytě atd.). Můžete se s nimi spojit telefonicky, případně si domluvit osobní schůzku.
http://poradna.asociace.org/
Přeji hodně sil a doufám, že se situace zlepší.Kdyby bylo potřeba, tak znovu napište.
B. O.