Náhodné píchnutí o jehlu.
Sabina
Dobrý den,
dnes při jízdě vlakem jsem se o něco píchla do loktu. Zabořila jsem se do opěradla rukou a něco mě štíplo, přišlo mi to jak jehla, ale viditelná nebyla. Když jsem lehce přejížděla prstem po opěradle něco vystouplého tam bylo. Na loktu mám červenou tečku.Cesta vlakem mi trvá 1 hod. a píchla jsem se asi po 45 min. jízdy. Takže kdyby to byla jehla,nemohla být čerstvě použitá. Hrozí nějaké riziko přenosu infekčních chorob? Děkuji za odpověď. Mám z toho strašný strach.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den Sabino.
Je zajímavé, že za posledních cca 10 dní jste druhá, komu se něco podobného přihodilo. Pokud jste v sedačce viděla jehlu nebo máte pocit, že se mohlo jednat o jehlu, bylo by asi rozumné nahlásit to na vlakové stanici a uvést podrobnosti s ohledem na případná další poranění dalších osob.
V případě, že by se opravdu jednalo o použitý injekční materiál, používaný osobou aplikují si drogy, tak v tomto případě, kdy jde o náhodné povrchové poranění, je riziko minimální. Viry hepatitid a HIV jsou velmi citlivé na vyschnutí, světlo, teplo a chlad a vydrží na použitém materiálu v řádu minut. V momentě, kdy je injekční materiál sdílen ihned po aplikaci, je riziko vysoké, jelikož obsah použité stříkačky se může dostat do krve další osoby.
Jak jsem již zmínila, u povrchového škrábnutí je riziko sice malé, ale ne zcela zanedbatelné. Měla byste pro klid duše navštívit lékaře, který zváží míru rizika.
Inkubační doby:
Hepatitida A - 15 až 50 dní
Hepatitida B - 30 až 180 dní
Hepatitida C -  15 až 160 dní
Testy na HIV jsou zjistitelné testem nejdříve za 3 týdny od nákazy/bezpečně až za 2-3 měsíce. To znamená, že pokud se test provede dříve, není jistota, že testovaná osoba není nakažena.
Zatím se mějte hezky, přeji ať je vše v pořádku.
S pozdravem MK