vliv pervitinu
nick
Dobrý den, chci se zeptat zda má užíváni pervitinu vliv na menstruaci? Bohužel na internetu jsem se nikde nedočetla žádné bližší informace. Jedná se o to, že již dva měsíce jsem menzes nedostala. Návštěva gynekologa nezjistila žádný problém, těhotenství bylo také vyloučeno diky testům. Jediné co mě tedy napadá je zda by to mohlo být konzumací pervitinu? Užívám jej asi pár měsiců šňupáním, ale vždy jen malé dávky max. 50mg. Na internetu jsem se jedině dočetla, že by to mohlo být způsobeno životním stylem, který uživatelé pervitinu vedou: tedy málo spánku, rozhozený určitý rytmus a také stravování...během užívání sice někdy delší dobu nejím, ale zhubla jsem jen asi 2-3 kg, takže podvýživou to být způsobeno nemůže, jelikož má váha je v pořádku. Myslíte, že by to vážně mohlo být způsobeno jen tou nespavostí? Za jak dlouho bych mohla menzes opět dostat za předpokladu, že pervitin nepřestanu užívat? Je to ze zdravotního hlediska závažné? Případně víte také něco o spojistosti mezi užíváním pika a hormonální antikoncepce? Nese to s sebou nějaká rizika? Předem Vám mockrát děkuji za odpověď a čas strávený u mého dotazu

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za dotaz.
Tak jak píšete, amenorrhoea (tj, vynechání aspoň dvou cyklů menstruace u žen v pohlavní zralosti) může být způsobena životním stylem, který se u užívání pervitinu vyskytuje. Malnutrice (podvýživa) není jen o hubnutí, tj. o ztrátě váhy, ale také o hypovitaminóze, dále nedostatku tzv. biogenních prvků, jak makrobiogenních, tak mikrobiogenních... Z tohoto nedostatku u Vás může pocházet právě vynechávání menstruašního cyklu. Nepravidelnosti nebo úplné vymizení menstruačního cyklu je u uživatelek návykových látek poměrně běžný, bohužel ale také celkem závažný stav, resp. je to jedna z tělesných komplikací užívání návykových látek u žen. Kdy se Vám vrátí menstruace je opravdu těžké říci, je možné, že se vrátí až po doplnění všech potřebných živin a v době, kdy se bude Vaše tělo cítit znovu natolik silně, aby se k menstruaci odhodlalo... Rozumějte, Váš organizmus, i kdybyste užívala kontraceptiva, by se pravděpodobně k menstruaci neodhodlal, protože pro ní nemá dostatek energie, živin atd. Ideální by bylo, abyste si o tom všem promluvila s gynekologem, který má zkušenosti s pacientkami-aktivními uživatelkami, a který by Vám vysvětlil všechny rizika atd.
Stačí to takto? Pokud byste potřebovala, neváhejte poslat další dotaz.
S pozdravem
Zbyněk Oktábec
P.S. Pokud jste z Prahy, pak ve Fakultní nemocnice Motol, Gynekologicko-porodnická klinika UK 2. LF a FN Motol
(V úvalu 84, 150 06 Praha 5), poskytuje doc. MUDr. Tomáš Binder a MUDr. Blanka Vavřinková prenatální péčí o těhotné uživatelky drog. Nevím jestli by Vás, jako netěhotnou, vzali, ale můžete jim zkusit zavolat na telefon 224 434 272, případně se obrátit na doc. MUDr. Bindera na 224 438 216 nebo na e-mail tomas.binder@lfmotol.cuni.cz.