všechno nanovo?
tina
muž 33 let, kombinovaná závislost alkohol/pervitin od 17 do 27let, opakovaně v PL, v r.2011 ukončil po 1,5 roku pobyt v terapeutické komunitě, od té doby od uvedených látek abstinuje. Na podzim r.2013 začal hulit, občasně do podzimu 2014, pak už denně kromě přestávky únor-březen 2015, pak začal znovu. Snaží se přestat, vydrží den, dva, pak jede týden, pak třeba 3 dny až týden je bez hulení a znovu denně, po práci \"na sračky\". Užívá antidepresiva (název nevím). Nemá rodinu, pohybuje se stále v prostředí, kde bral - nic jiného nemá, nezná. Od února, kdy se mu podařilo hulení přerušit, se \"kamarádům\" spíš vyhýbá. S lidmi je v kontaktu pouze v práci, pak je sám, s nikým se nestýká. Nezná nikoho, kdo by neměl min.s alkoholem nic společného. Partnerku nemá. Já jsem o 20 let starší, říká, že jsem jako máma, kterou nikdy neměl. Bydlíme od sebe ale přes půl republiky, takže svou přítomností ho podpořit nemůžu. Občas za ním zajedu, ale to je málo. Jeho stavy mě ničí, jemu mé pocity taky nejsou lhostejné. Mám ho ráda a ráda bych mu pomohla tím spíš, když vidím, jak s tím bojuje a snaží se přestat. Ví, že tráva v kombinaci s léky je taky špatně. Navíc by chtěl už postupně léky vysadit. Ale potřebuje nejdřív přestat hulit. V prosinci sám od sebe nastoupil do PL, ale s feťáky (jak se sám vyjádřil) tam nemohl vydržet. Vadily mu jejich stavy, jejich chování, lhaní apod. Odešel po 10 dnech. Komunitu si nemůže dovolit - musí si udržet práci - platit nájem, splácet osobní bankrot. Můj dotaz: Pomohla by psychoterapie, ambulantní léčba, nebo je nutný opět pobyt v komunitě? Vím, že je to individuální, ale zajímá mě, jaký je obvyklý, nejčastější, osvědčený postup. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den,
díky za upřímný dotaz. Těžko říct, která intervence by byla nejvhodnější. Psychoterapeutická určitě, ale v jaké formě, zda ambulantní, či pobytové a v jaké rozsahu, nelze takto určit. Pakliže má Váš známý tak velkou zkušennost s jednotlivými zařízeními včetně dlouhodobého pobytu v komunitě, doporučil bych mu kontaktovat některého z odborníků, ke kterému má důvěru a kterých jistě zná celou řadu a poradit se s ním, jak postupovat. Odchod, chcete li útěk, z PL pod záminkou, že tam jsou samý feťáci, mi nepřijde moc odpovědný. Však tam kvůli nim nešel.
Trochu mám z Vašeho dotazu pocit, že situaci svého známého chcete řešit spíše vy, než li on. Jde evidentně o člověka s velkou zkušenností se systém pomoci. Asi se stydí, protože z dotazu je patrné, že zanedbal proces doléčování. Adaptaci do běžného života po terapeutické komunitě. Řešení určitě jsou, ale musí o ně Váš známý usilovat. Čím dřív, tím lépe, neboť z popisu jeho chování je patrná evidentní progrese. Každým odkládáním si svoji situaci více a více komplikuje a je patrné, že ji nedokáže vlastníma silama řešit. Na druhou stranu je chválihodné, že pracuje a řeší své dluhy. Možná, zatím, opravdu stačí nějaký podpůrný ambulantní program. Pomoci si však musí především sám.
Hodně sil. Jakub Chudomel