Účinky antabusu
Sewayah
Dobré odpoledne,
mám dotaz ohledně užívání antabusu. Moje matka je silně závislá na alkoholu (pije už více než 20 let). V poslední době to dost gradovalo a začalo se to mnohem vážněji řešit. Byla nedávno v protialkoholní léčebně 3 měsíce a v současné době dochází k psychologovi. Doma má podmínky skvělé, děti i manžel jí pomáháme. Bohužel léčba na poprvé nezabrala a ona dále pije. Ve všem nám lže, proto se nemohu spolehnout na to co mi říká a chci se zeptat na názor odborníka. Bere antabus dvakrát týdně, její manžel ji hlídá (už ji přistihl že si chtěla dát jen půlku). Přesto však pije tvrdý alkohol (vodku). Minulý týden vypila půl litr vodky (minimálně) za pět dní. Když jsme to zjistili, řekla, že když si dá jen dva panáky tak reakce na antabus není tak silná (resp. téměř žádná). Napadlo nás zvýšit dávku, proto se chci zeptat, jestli se to smí, jestli to pomůže, nebo našla způsob jak antabus obejít. (např. si bere jiný prášek)
Omlouvám se za dlouhý dotaz a předem mnohokrát děkuji za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den.
Vůbec se nemusíte omlouvat, je dobře, že jste situaci podrobně popsal/a.
Je mi líto, že léčba nesplnila zcela účel a asi i Vaše očekávání. Léčba závislosti je komplikovaný dlouhodobý proces, který ne vždy zabere hned. Záleží především na motivaci a ochotě změnit zažité vzorce chování daného jedince. Pokud matku donutila k její léčbě spíš nějaká okolnost nebo tlak okolí, nemá to takový význam, jako kdyby šlo o její rozhodnutí.
Jak je popsáno ve Vašem příspěvku, maminka Vás nějakým způsobem ,,šálí", i na užívaný antabus konzumuje tvrdý alkohol. Pravdou je, že mnohým se toto nějakým způsobem podaří - buď ,,lakují" své okolí tím, že antabus užívají nebo ho jednoduše ,,přepijí". Antabusové reakce jsou různé a individuální. Někdo je může mít silné, někdo slabší.  Osoby, které jsou závislé dokážou obejít veškerá nastavená pravidla i na úkor riskování svého zdraví, mlžením a neříkáním pravdy, to bohužel patří k závislostnímu chování. Nejenom, že ,,lžou" svému okolí, v první řadě obelhávají sami sebe a mnohdy těmto svým tvrzením sami pevně věří. Podle toho jak jste popsali chování maminky, je to s největší pravděpodobností i tento případ, i když vyhodnotit takto přes internet to samozřejmě objektivně nikdy nelze, nerada bych mamince křivdila.
Rozhodně, ale nezvyšujete dávku antabusu sami od sebe. Dávkovat tento přípravek může pouze lékař, který má maminku v péči a který ji antabus nasadil. Rozumné by bylo celou situaci konzultovat právě s ním. Nejenom, že zná celkový zdravotní a psychický stav maminky lépe, ale také situaci celkově.
Doporučuji se s ním spojit a v osobním kontaktu vše více a podrobněji probrat. Pokud maminka antabus přepíjí, je pak otázkou zda ho má vůbec užívat. Kombinace alkoholu a antabusu je mnohem větší zátěž na játra a vůbec na organismus celkově, s velkým rizikem dalších potíží. Lékař by měl o matčině nedodržování abstinence určitě vědět.
Chápu, že je to velká zátěž pro celou rodinu a všechny blízké. Přeji všem zúčastněným dostatek sil. Zatím se mějte hezky, v případě potřeby napište kdykoliv znovu.
S pozdravem MK