zbaven závislosti doživotně?
Leontýna Z.
Dobrý den, jsem přes rok s přítelem. Teprve nedávno se mi svěřil, že před 9 lety bral asi rok pervitin (byl závislý). Chtěl sám skončit, proto odjel do zahraničí a to se mu podařilo. Od té doby nikdy neměl (má hodně silnou vůli, přestal kouřit, cvičí, stravuje se zdravě atd. úplně otočil svůj život). Jen jsem několikrát pozorovala stavy, kdy jdeme s přáteli na nějakou akci, kde se pije alkohol, tak uplně nemá míru a pak se chová paranoidně, kolikrát mi přijde, že vidí věci, které se vůbec nestaly (spojeno se žárlivostí). Může to být třeba nějaký následek braní pervitinu nebo to s tím nesouvisí? Jak třeba takovým situacím lze předcházet? A to, že člověk přestane s braním drog, asi není žádná záruka, že je doživotně vyléčený, že? Já si to popravdě nedokážu ten stav vůbec představit, nikdy jsem nic nezkusila a ani mě to neláká.... Díky za odpovědi. Leontýna

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
teorie o závislosti jsou různé, některé trvdí, že člověk vlastně není nikdy vyléčený, některé udávají různě dlouhou dobu, kdy už je návrat k drogám velmi nepravděpodobný. Devět let je dost dlouhá doba, navíc přítel nebral nijak dlouho, nemá drogy a život s nimi tolik "pod kůží". Na druhou stranu má asi nějaké sklony k závislostem nebo problémům s návykovými látkami a to je třeba, aby měl na paměti. Je vidět, že ani pití mu v určité míře nedělá dobře. Není to pozůstatek pervitinu, je to spíš jiná forma toho samého, tedy tendenci nezvládat látky, které nějak mění vědomí (alkohol, drogy). Paranoidní myšlení je celkem typický projev, pro Vás samozřejmě dost nepříjemný. Nejlepší prevence je, aby přítel pil jen tolik, kolik zvládne, aby se neopil. Pokud to nejde, pak raději nepít vůbec. Podstatné ale je, jestli on sám si tenhle problém uvědomuje. Pokud ne, bude možná trochu těžké ho přesvědčit, aby své chování změnil.