Potřebuji pomoc?
Nikollet
Dobry den, je mi 22 let a pervitin uzivam pravidelne 4 mesice. Ne každý den, ale nekolikrat týdne, pouze snupanim. Uplne normalne funguji, chodim do prace, staram se o domacnost, venuji se ve volnym case svym konickum, jako je hlavne sport predevsim fitness, bodybuilding. Delam vrchni servirku ve vyhlasene restauraci, dost hojne nastevovane. Pracuji kratky, dlouhy tyden, cca 15 hodin denne, kolikrat i vice. Kvuli tomu, ze jsem vrchni a mam na starost spousty věcí, byvam v praci casto i kdyz bych mela mit volno. Je to fyzicky dost narocne. Zacala jsem si pomahat pervitinem, znala jsem jeho ucinky uz od mych 15ti let, kdy jsem ho poprve zkusila, do prosince minuleho roku jsem ho brala opravdu vyjimecne napr. max dvakrat do roka. I kdyz to bude znit hloupe, prijde mi, ze zatim ma na me p. pozitivni vliv. Predtim jsem docela hodne pila alkohol, v mem zamestnani to byva docela casty problem. Byla sem vecne unavena, zaspavala sem, na praci sem kaslala, zacala sem zanedbavat sebe, i svy pratele a rodinu. S alkoholem jsem prestala hned jak jsem zacla s p. pracuji kvalitneji, jsem zodpovednejsi, povysili me, dostala jsem pridano. S pritelem se nam zlepsil vztah o 100%. Finacne mi to taky neublizuje, mám celkem vysoky mesicni prijem, p me stoji max 2000 tydne a to pro me neni zadny problem. Do nedavna by me ani nenapadlo, ze bych mohla byt zavisla. Snupu akorat v praci, v dobe volna nepotrebuji ani nechci. Pred par tydny se mi poprve stalo ze sem si p do prace nesehnala, prvni den byl uplne normalni, ale dalsi dny to bylo horsi a horsi, byla sem tak unavena, ze sem si chtela vzit dovolenou, vsechnu praci sem zas odkladala na dalsi dny, nemela sem chut do niceho, byla sem protivna. Moje rodina ani pritel nevi, ze beru. My pratele ano, nijak sem se tim nikdy uplne netajila, neprislo mi to tak hrozny, kdyz sem videla jak skvele funguji. Jenze vuci pritelovi, mi to prijde hrozne nefer. Lhat mi moc nejde a je mi jasne, ze se to jednou provali. Vim, ze by me nejspis opustil. Nebo mozna ne, ale urcite by to nas vztah dost ponicilo, a to nechci. Jsme spolu uz skoro 8 let a nas vztah je ted lepsi nez kdykoliv predtim. Minuly tyden, jsem byla opet v praci bez p, a bylo to zase sileny. Vubec sem nefungovala tak jak bych mela. Bojim se s tim prestat, abych neprisla o praci a tak. Myslim si, ze kdybych mela možnost mit třeba dva, tri tydny volno, abych mohla nekam odjet a pokazde tu unavu vyspat, tak bych se asi dala do kupy, i kdyz musím priznat, ze ted uz si tim nejsem uplne tak jista. A taky musim rict, ze kdyby me tak nehryzalo svedomi, vuci pritelovi asi bych zatim vubec nepremyslela nad tim, ze prestanu. Hodne o tom ctu, zajimam se o to. Snazim se jinak o zdravy styl zivota abych si to alespon trochu vykompenzovala, protoze je mi jasne co to s mym telem dela. Ale prace je pro me strasne dulezita, nemuzu si dovolit o ni prijit. Jak prestat aby se o tom nikdo nedozvedel?... je to vubec mozne? Dekuju za odpoved

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den Nikollet.
Zřejmě nedopatřením jste zadala dotaz 2x. První dotaz vedený pod kódem číslo 930975 je již odpovězen, pro jistotu kopíruji svou odpověď i sem. Mějte se hezky, v případě potřeby napište kdykoliv znovu. Držím palce! MK
Kopie:
Je dobře, že píšete. Užívat drogy lze z mnoha důvodů, někdo v nich hledá cosi čarovného, někteří potřebují vyšší výkon, třeba jako Vy, důvody mohou být u různých osob velmi různé. Jestli jsem to dobře pochopila, intenzivně užíváte poslední měsíce. Uvádíte. Že Vám pervitin pomáhal, jak v pracovním, tak soukromém životě. Ano, může to tak být, ale bylo by vhodné a rozumné nezapomínat, že jde o drogy a ty co zprvu mohou přinést, si časem, dřív či později, vyberou. Ta daň obvykle bývá velmi vysoká, ve Vašem případě, kdy máte dobré pracovní a zodpovědné postavení, kvalitní funkční vztah by se mohlo jednat o nemalé ztráty, o fyzickém a psychickém zdraví nemluvě...
Uvádíte, že bez pervitinu se Vám v práci fungovalo velmi obtížně. Cítila jste únavu, nebyla jste schopna podat očekávaný výkon. Pervitin je stimulující látkou, organismus včetně psychiky je nadmíru a nepřirozeně vybuzen, člověk je sice pod jeho účinkem podat maximální výkon, ale otázkou je, za jakou cenu (?)... Po odeznění účinku je tedy organismus značně unaven, až zcela vyčerpán, to co jste popsala je běžný jev. Plno osob se obává stejně jako Vy s drogou přestat, aby nepřišli o svá výhodná zaměstnání, je ale vhodné si uvědomit, že s jakoukoliv drogou, potažmo závislostí, jde přijít o práci velmi snadněji a plno lidem se to bohužel stalo. Doporučuj řádně zvážit priority.
Čím déle závislost trvá, tím komplikovaně se dostává zpět tělo i psychika do normálu. Takže pokud se o to pokusíte hned, máte větší šanci si dát svůj život zase do pořádku. Můžete si vzít volno nebo nechat vystavit pracovní neschopnost, kdybyste měla například chřipku nebo si zlomila ruku, také nebudete v práci a také to tam budou muset nějak vyřešit a zvládnout bez Vás.  Doporučuji se pořádně vyspat, odpočinout si, zároveň se spojit s nějakým zařízením a dohodnout si, alespoň ambulantní formu léčby. To znamená, že můžete normálně fungovat ve svém běžném životě, práce, rodina, zájmy atd. a docházet na pravidelné a průběžné skupinové nebo individuální sezení, podle toho jak si to v daném zařízení dohodnete. Dnes již existují i jiné možnosti než pobyt na psychiatrii, dají se využít i odborná zařízení, které nespadají pod zdravotní sektor, neměla byste tedy žádný záznam v lékařské dokumentaci.
Neuvedla jste, odkud jste. Pokud je Vám dostupná Praha, mohla byste se obrátit na naše ambulantní zařízení a tam probrat možnosti, které byste případně mohla využívat. Kontakt uvedu níže. Můžete se zcela nezávazně přijít podívat, informovat se, poradit a po té se sama rozhodnout zda dalších služeb využijete či nikoliv, nikdo Vás nebude k ničemu nutit, rozhodnutí je na Vás. Nepotřebujete žádné lékařské doporučení. Stačí, když přijdete na předem dohodnutou konzultaci (objednat se můžete na uvedených číslech).
Denní stacionář, SANANIM z. ú.
Janovského 26, Praha 7
Tel : 220 803 130, 220 800 041, 605 212 175
Kontaktní osoba : PHDr. Preslová Ilona
Email : stacionář@sananim.cz
(nedaleko Veletržního paláce, mezi zastávkami tramvaje Strossmayerovo náměstí a Výstaviště - mapa Otevřít odkaz v novém okně; vchod se zvonkem přímo z ulice)
Zde nabízím odkaz na webové stránky, na kterých najdete všechny informace: http://www.sananim.cz/denni-stacionar-%28dst%29.html
http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst)/prijem-klientu.html
Zvažte to. Pokud byste měla doplňující dotazy, po prostudování informací v odkazech nebo potřebovala jiný kontakt jinde, neváhejte napsat. Také budu ráda, když dáte vědět jak Vám je a jak se vše dál vyvíjí. Přeji dostatek sil a odhodlání, věřím, že to zvládnete.
Zatím se mějte hezky.
S pozdravem MK