zavislost pervitin
anonym
Dobry den, můj bratr je závislý na pervitinu. Nyní je druhým dnem doma a chodí po bytě a povídá si sám se sebou nebo např se zdi. Můžete mi prosím říct co s ním můžeme dělat a jak je jeho stav vážný? Je mu už 26 let takže nezletily není. A ještě bych se ráda zeptala jestli se pobyt v léčebnách platí a popř. jak se pohybují částky za léčbu. Děkuji moc za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Bohužel, závažnost stavu nelze přesně odhadnout na dálku a bez osobního kontaktu s dotyčnou osobou.
V případech kdy je osoba pod vlivem návykové látky a je nebezpečna buď sobě (na zdraví či životě) nebo okolí, lze volat záchranný systém. Takže pokud byste měla dojem, že v takové situaci bratr je, můžete této možnosti využít.
Jak jsem již zmiňovala, na dálku a bez vyšetření specializovaným lékařem, je nemožné učinit objektivní závěr, touto formou zůstaneme jen v rovině hypotéz.
U konzumentů pervitinu může dojít k nástupu toxické psychózy. Je to stav velmi obdobný stavům, které prožívají osoby trpící schizofrenií. Jako časté průvodní jevy toxických psychóz mohou být paranoidní stavy (uživatelé mají často pocit, že je někdo pronásleduje apod.), různé bludy, halucinace (hlasové, zrakové, čichové...) , neúměrná vztahovačnost atd. V tomto stavu pak osoba prožívají psychózu, povětšinou není schopna rozeznat rozdílu mezi bludy a realitou, to co prožívají je pro ně skutečné. Pokud je droga vysazena, psychóza postupně slábne, až odezní zcela. V případě dalších konzumací se tento stav umocní, až vygraduje.
Detoxifikace (v rámci hospitalizace) a pobytová léčba v psychiatrické nemocnici jsou hrazené ze zdravotního pojištění. Léčba v terapeutické komunitě může a nemusí být zpoplatněná, závisí to na konkrétním provozovateli léčebného zařízení. Jelikož netuším, jaké zařízení máte na mysli, neumím v tuto chvíli konkrétně odpovědět. Většinou si klienti vystačí s tím, že mají vyřízené sociální dávky hmotné nouze či podporu v nezaměstnanosti. V případě, že dotyčná osoba před nástupem do léčebného zařízení někde pracovala, může být vystavena pracovní neschopnost.
Pro příklad Vám v odkazech přikládám ceníky dvou terapeutických komunit, obě spadají pod stejnou organizaci jako tato webová poradna:
http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-nemcice-(tkn)/ceny-sluzeb.html
http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-karlov-(tkk)/lecba-mladistvych/ceny-sluzeb.html
Pokud by Vám něco nebylo jasné, měla další dotazy, klidně napište znovu. Pokud byste měla zájem, můžete se obrátit na poradnu pro rodinné příslušníky (kontakt viz odkaz níže), v osobním kontaktu se více a konkrétněji informovat o všem co je třeba a to zcela bezplatně.
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
S pozdravem MK