pozitivní test na drogy
S
Pokud vyjde v testu ze slin při silniční kontrole silně pozitivně amphetamin a pozitivně thc, je možné, že v následném odběru krve se to vůbec nepotvrdí? Je vůbec falešná pozitivita na amphetaminy, pokud vyjde test silně pozitivní, možná a čím by mohla být případně způsobena? A má PČR nějaký termín, do kdy musí sdělit výsledky odběrů krve a věc prošetřit nebo termín ze zákona neexistuje? Velice děkuji, S.

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za dotaz.
Prvně, screeningové testy používané PČR nikdy nemohou vyjít "pozitivně", protože termín "pozitivní" je použitelný pouze pro specifickou metodou prokázanou přítomnost nějaké látky - konkrétní látky nebo skupiny látek - a i tak raději používáme termín "prokázán(a)". To platí pro jakýkoli screeningový test - slinný, močový či imunochemický pro moč či krev.
Pro stav, který Vy označujete za "pozitivní" se používá buď označení "reaktivní", popř. lepší označení "záchyt", právě z toho důvodu, že nelze říci, jestli opravdu je v materiálu přítomna nějaká noxa, či je reaktivita testu způsobena nějakou interferující látkou, nebo se vyskytla falešná pozitivita/negativita, viz níže. A už opravdu velmi špatně si lze představit, co myslíte termínem "silná pozitivita".
Dále, všechny screeningové testy je vždy nutné ověřovat specifickou metodou, která je schopna konkretizovat a identifikovat jednotlivé látky v materiálu, příp. je i posléze kvantifikovat (pokud je to vyžadováno, příp. pokud to metoda dovoluje). S nějakou pravděpodobností, kterou nelze odhadnout bez znalosti konkrétního testovacího kitu, je tedy možno u screeningového testu očekávat falešně pozitivní (také i falešně negativní) výsledky. Tuto pravděpodobnost lze matematicky spočítat. Rozdílné je to však v případě interferujících látek - v tomto případě je někdy možné interference předpokládat (např. na základě podobnosti struktury interferující a testované látky atd.) a někdy také bohužel ne.
Čím je falešná pozitivita způsobena je velmi těžké říci. Mohou to být souběžně užívaná léčiva, potraviny, nápoje, různé endogenní (tělu vlastní) látky atd., u některých testů je to známé, u některých to známé není - právě proto, jsou velmi důležité specifické testovací metody schopné potvrzení přítomnosti konkrétní látky.
Jestli existuje nějaký termín, do kterého musí být sdělen výstedek toxikologického rozboru, nevím. Zkuste položit otázku na Právní poradnu A.N.O. - poradna.asociace.org/webova-poradna/, kde se Vám Dr. Fidesová a její kolegové pokusí případně dotazy z právní oblasti zodpovědět.
Stačí to takto? Pokud by bylo potřeba, neváhejte poslat další dotaz, popř. si zkuste projít starší dotazy a odpovědi na této poradně, třeba tam naleznete odpovědi na VAše další potenciální otázky...
S pozdravem
Zbyněk Oktábec