alkoholik
anna
Dobrý den,
mám dlouhodobé problémy se synem, který se mi nedávno přiznal, že je alkoholik. Trvá to již 5 let, jemu je 25 let. Vždy si najde práci, 1 měsíc chodí, pak bere peníze, vše propije, ztratí občanku, mobil atd., to vše se stále opakuje, doma lže, že do práce stále chodí, i když dávno nechodí. Ze všeho jsem byla zoufalá, vyhodili jsme ho z domu.
Nevím zda jsem udělala dobře, bydlí asi u kamarádů-feťáků, kde bere peníze na alkohol a cigarety nevím. Práci si už ani neshání...
Mám z toho deprese, nemůžu pochopit, jak se tak může chovat, je mi to líto, že jsem ho tak blbě vychovala. Chtěla bych se od toho oprostit a nemyslet na to, ale vůbec to nejde, strašně se za něj stydím.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
pro rodiče je vždy strašně těžké dívat se na to, jak jejich dítě maří svůj život alkoholem nebo drogami. Dost často se bohužel stává, že tím do velké míry kazí i jejich život. Příčin může být spousta, zdaleka ne jen Vaše výchova, i když je logické, že to každého k sobě poctivého rodiče napadne.
Syn je dospělý a změníte to jen do té míry, do které on sám bude chtít. Co ale můžete udělat je postarat se o svoje psychické zdraví. Jednak tím nenecháte alkohol otrávit život i Vám a pak také budete v mnohem lepší situaci a kondici, až se jednou syn rozhodne pro změnu a požádá Vás třeba o pomoc.
Existuje odborná pomoc i pro rodinné příslušníky závislých a rozhodně se vyplatí ji vyhledat. Minimálně si vyjasníte své pocity viny a možnosti, co můžete udělat. Pokud byste nevěděla, kam se obrátit, napište nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
Přeji hodně sil!