zavislost
utajeny
Dobrý den,
je to přibližně půl rok, co jsem s kamarády na párty vyzkoušel pervitin. Byla to sranda a perfektně jsme se bavili. Od té doby jsme si dali ještě párkrát, ale asi se mi ten pocit zalíbil a začal jsem si drogu shánět sám a užívat ji i doma o samotě. Je mi velmi blbé jim o tom říct, aby si nemysleli, že jsem nějaký feťák, když to užívám i doma sám a oni jen mezi kámoši pro zábavu... Užívám vždy jen šňupáním a opravdu velmi malé dávky cca 50mg...často mám úzkostné stavy, jako kdyby depku, mám strach ani nevím z čeho, po psychické stránce mi není příliš dobře, ale stejně si vždycky další dávku dám... myslíte, že bych mohl být závislý? Jak se z toho mám dostat aniž bych musel navštívit nějaké poradenské centrum? vím, že by mi tam mohli pomoci, ale myslím, že tolik neberu a navíc bych tam určitě se svými problémy nepřišel...Děkuji Vám mnohokrát za Vaši odpověď

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den.
Pervitin působí anxiogenně, to znamená, že může navodit úzkost a strach bez toho, aby k tomu měla dotyčná konzumující osoba dispozice. Pokud úzkostné stavy má osoba užívající pervitin už před začátkem své konzumace pervitinu, je tam mnohonásobně větší pravděpodobnost nástupu. Dalšími konzumacemi tyto stavy sílí na intenzitě.
Rozhodně bych doporučila vše vysadit (včetně THC a alkoholu) a začít své problémy řešit, protože další konzumace čehokoliv, budou Vaše nepříjemné stavy s největší pravděpodobností už jen prohlubovat.  U disponovaných jedinců, může i jednorázové užití jakékoliv drogy odstartovat vážné psychické potíže, které se pak zdlouhavě léčí.
Zde vám kopíruju kritéria závislosti dle MKN:
Mezinárodní klasifikace nemocí říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
* silná touha a nutkání užívat látku,
* potíže v kontrole užívání látky,
* užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků,
* průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu),
* zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy,
* pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.).
Zkuste se na to podívat a upřímně si odpovědět, zda tyto kritéria splňujete. V textu jste uvedl, že si uvědomujete negativní dopad na psychiku, i přesto, ale užíváte pervitin dál. To se mi zdá alarmující. Pokuste se zamyslet nad tím, zda riskování psychického a fyzického zdraví, plus další nemilé záležitosti k tomu se vážící jakým je například sociální propad, problémy se zákonem, Vám v samotném výsledku za to stojí (?).
Také bych ještě zvážila návštěvu odborníka. Uvedl jste sice, že nikam nechcete, nutit Vás samozřejmě nikdo nemůže, ale plno služeb sloužící uživatelům drog se dá dnes využít zcela nezávazně, bezplatně a i anonymně. Nebylo by od věci si o všem více a konkrétněji popovídat, informovat se a poradit jak v dané chvíli vhodně pokračovat dál. Tím tak snížit riziko, že se postupně opravdu dostanete do velkých potíží, se kterými je opravdu těžké se vypořádat a předejít nutnosti například hospitalizace, ke které by třeba díky nástupu toxické psychózy klidně mohlo časem dojít.
Zvažte to, když tak napište, rádi Vám vhodné zařízení doporučíme.
S pozdravem MK