Závislost ?
Kristýna
Ahoj..Beru pervitin již od 20.2.2015 v podstatě každý den si dám aspoň trochu ..Víkendy víc..Nemyslim si ,že jsem závislá ,ale mam Stach ..Když si 1den nedám je mi zle ..točí se mi hlava a chce se mi zvracet ,aby se mi udělalo lépe dam si aspon trosku pro pocit ,že se mi udělá lépe.Nevím jestli to není příznak dojezdu ..Můžete mi říci jak na tom vlastně jsem ?

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Kristýno.
Odpověď máte přímo ve svém dotazu. Skoro dva měsíce užíváte denně pervitin a bojíte se vysadit, aby Vám nebylo špatně. Asi je Vám jasné, že to takto donekonečna nejde.
Zde vám kopíruju kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
* silná touha a nutkání užívat látku
* potíže v kontrole užívání látky
* užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
* průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
* zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
* pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Zkuste se na to podívat a upřímně si odpovědět, zda tyto kritéria splňujete. Skoro dva měsíce konzumuje denně, sice to není závratná doba, ale také bych to rozhodně nebrala, jako skutečnost, která by Vás měla uklidnit. Spíše se pokuste zamyslet nad tím, zda riskování psychického a fyzického zdraví, případný sociální propad, vytvoření závislosti, pokud v ní ještě nejste (což bych se bála tvrdit) a plno dalších potíží, které se ke konzumaci drog obecně, potažmo závislosti váží, Vám za to stojí...
Co se týče vysazení pervitinu, příjemný stav to není, ale nehrozí abstinenční syndrom v podobě jako například u heroinu, tak jak to je známo z filmů. Pervitin je stimulující látka, organismus je jeho konzumací nadmíru nepřirozeně vybuzen, po vysazení tedy následuje silná únava, až vyčerpanost. Je zapotřebí doplnit vitaminy, minerály, dodržovat pitný režim a vyváženě jíst. Nechat organismus odpočinout. Po psychické stránce můžete očekávat rozlady nálad, emoční propad, neklid, nervozitu, úzkost. Můžete zkusit pít bylinné čaje (meduňka, třezalka) působí sedativně. Pervitin je látkou, na kterou vzniká především silná psychická závislost, tudíž se dá předpokládat, že se budou průběžně po vysazení dostavovat ,,chutě" na další užití v různých intenzitách a frekvencích. Je třeba s nimi počítat, nezaleknout se,  vydržet je a nechat odeznít.
Pokud byste si chtěla dojít o svém braní popovídat, což bych doporučovala, můžete se obrátit na nejbližší Kontaktní centrum pro uživatele nelegálních drog. K-centra nabízí poradenské služby bezplatně, nezávazně, lze přijít kdykoliv během provozní doby bez objednání a není třeba se něčím prokazovat, můžete tedy služeb využít zcela anonymně.
Neuvedla jste, ale kde žijete, tudíž nevím kam Vás případně nasměrovat a jestli Vy sama víte, kam byste si mohla zajít. Pokud nevíte, můžete napsat znovu a uvést, jaká města máte poblíž, kontakty Vám rádi vyhledáme. Nebo sama můžete podívat zde: www.drogy-info.cz - v rubrice Mapa pomoci zadat okres, město a druh (Kontaktní centrum).
V případě, že žijete v Praze, můžete se obrátit přímo na naše K-centrum, které spadá pod stejnou organizaci jako tato poradna, kam jste napsala. Viz kontakt:
Kontaktní centrum SANANIM z. ú.
Na Skalce 819/15, Praha 5
mapa
Telefon: 283 872 186
Email: kacko@sananim.cz
Provozní doba K-centra:
Pondělí: 13.00 - 20.00
Úterý: 9.00 - 20.00
Středa: 9.00 - 20.00
Čtvrtek: 9.00 - 20.00
Pátek: 9.00 - 20.00
Víkendy a svátky: 13.00 - 20.00
Lze přijít kdykoliv během provozní doby (takže můžete i dnes do 20hod).
Podrobněji se dočtete zde:
http://www.sananim.cz/kontaktni-centrum-(kc).html
Mějte se hezky, přeji dostatek sil! Budu ráda, když dáte vědět, jak to s Vámi dál vypadá.
S pozdravem MK