musí chtít ?
jana
Dobry den, zajímalo by mě, zdali se dá narkoman léčit bez jeho souhlasu, když rodina mu chce pomoci, ale on nechce. Je možné ho v léčebně násilím zavřit?? a léčit ho? JE to možné ?

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Jano.
Úplně dobře jsem nepochopila ze skryté poznámky, zda se jedná o Vašeho rodinného příslušníka nebo o jinou blízkou osobu. Nicméně, bylo by vhodné, aby někdo z rodiny (uvádíte, že rodina má snahu pomoci) využil poradenských služeb pro rodinné příslušníky a více se tak v osobním kontaktu poradil jak v dané situaci vhodně pokračovat dál.
Léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou a to z toho důvodu, že pokud dotyčná osoba není dostatečně motivována a ochotna začít pracovat na změnách vzorců chování, neplní pak léčba účel. Motivace a ochota spolupracovat je velmi důležitá a nezbytná.
Co se týče nedobrovolných pobytů: je to tak, že pokud nastane situace, kdy je konzumující osoba v ohrožení svého života nebo svým jednáním ohrožuje své okolí, lze zavolat záchranný systém. Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde je pouze po dobu, než odezní akutní stav. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, jak jsem uváděla výše, s tou je potřeba souhlasu dané osoby. Pokud lékaři usoudí, že stav hospitalizovaného se nelepší, mohou pak požádat soud o prodloužení hospitalizace (to jsou, ale povětšinou případy, kdy je s diagnózou závislosti spojena další závažná psychiatrická dg).
Také existují tvz. ochranné léčby, ale ty bývají nařízeny soudem v rámci rozsudku v trestním řízení v případech, kdy se závislá osoba opakovaně dopouští trestné činnosti. V těchto případech může soud nařídit ochranou léčbu, ale není to pravidlo.
Pokud je pro rodinné příslušníky dostupná Praha, mohou se obrátit na naši specializovanou Poradnu pro rodiče. Spolupracovat lze i přes to, že osoba, o které píšete, zatím pomoc odmítá.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
(poradna se nachází v prostorách kavárny Café Therapy)
Školská 30
Praha 1
mapa
Tel:  284 824 234, 739 268 527
Email:  rodice@sananim.cz
Provozní doba: PO až PÁ 9:00 - 19:00 (nutno objednání předem)
Veškeré služby poskytuje poradna bezplatně, více informací k nahlédnutí zde:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Zatím se mějte hezky, v případě doplňující otázek napište klidně znovu.
S pozdravem MK