práce
tady JÁ
Dobrý den.Dcera nastupuje v květnu na léčení ze závislosti.Bohužel je bez prostředků a bez bydlení.Budeme ji podporovat během léčby i následně,pokud začne pracovat.Do té doby u nás dostane najíst a možnost se vykoupat a vyprat si.Chtěla bych se optat,zda existuje nějaké rychlé řešení,co se týče PRÁCE a UBYTOVÁNÍ DO nástupu na léčení.Jedná se o dobu od teď do 19.5.,kdy má dohodnutý nástup.Vzhledem k jejímu stavu by byla nejvhodnější práce jako noční úklid kanceláří,mytí nádobí a pod.Podstatné je zejména a hlavně to,že není schopna dorazit nikam včas a už vůbec ne v ranních hodinách.Někdo se tomu asi bude smát,pokud bude dotaz zobrazen,ale bohužel-situace je taková a momentálně s tím nelze nic udělat.Moc prosím o radu s případnou pomocí.Pokud existuje taková možnost,předem za ni děkuji.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Chápu Vaši starost. Je těžké odpovídat na dotazy podobného typu takto na dálku.
Že dceru hodláte podporovat pouze v případě jejího nástupu na léčbu je jedině dobře. Režim, ještě před léčbou je sice hezká představa, bylo by to určitě užitečné, ale v praxi, nezlobte se, možná poněkud naivní. Předpokládám, že dcera v současnosti nejspíš úplně neabstinuje, takže její náhlé zapojení do pracovního procesu před nástupem do léčby, je spíše sen, než realita. Nerozumím tomu, že se ptáte na možnost práce pro dceru, a zároveň píšete, že není schopna nikam dorazit včas, jestli vůbec. Myslím, že bude výhodnější pokusit se stát nohama na zemi. Možná by mohlo stát za to, kdyby se dcera pokusila vyjednat s pracovníky sociálního odboru například azylové bydlení, i tam ale platí zákaz uživání návykových látek.
Ve hře, pokud se dceři podaří vyjednat potřebné, by mohla být například i ubytovna, kde by většina nákladů mohla být hrazena státem z příspěvku na bydlení, nebo při dodržení dohody na realistických podmínkách mezi Vámi a dcerou, by ji po nedlouhý mohla hradit rodina.
V každém případě Vám doporučuji vyhledat odbornou podporu a pomoc. Kontaktujte pracovníky nejbližšího zařízení, které se zabývá drogovou problematikou a pracuje s rodinnými příslušníky uživatelů návykových látek. Tyto služby jsou bezplatné. Nejlepší je si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Při osobním pohovoru po bližším seznámení se situací Vám zkušení odborníci, kteří se detailněji orientují v sociální síti Vaší oblasti, doporučí konkrétní kroky, které můžete podniknout. Daleko účinnější, výhodnější a šťastnější bude, když tyto kroky podnikne dcera, a ne vy za ni.
I tak ale zmiňovanou službu kontaktujte. V tak náročné situaci potřebujete podporu a pomoc zejména Vy. Dozvíte se potřebné informace, pracovníci služby Vás seznámí s možnostmi, jak podporovat dceřinu motivaci k léčbě, a zároveň upozorní na chyby, kterým byste se měla vyhnout. Napište ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, obratem Vám rád kontakty na služby v dosahu pošlu. Jak je můžete vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Jste li z Prahy, nebo okolí, doporučuji Vám kontaktovat pracovníky specializované bezplatné Poradny pro rodiče, kterou provozuje oraganizace Sananim, stejně jako naši poradnu:
Poradna pro rodiče (PPR) Sananim
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
mapa
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Přeji Vám i dceři hodně štěstí, ať vše nabere šťastný směr,
kdykoli napište,
Amrit Sen.