Jak pomoct?
EmmaDup
Dobrý den,chtěla bych Vás poprosit o radu. Mám přítele 5 měsíců. Vím, že již v minulosti byl závislý na pervitinu, byl se léčit ambulantně, ovšem léčba zabrala jen na cca 9 měsíců. Poté si dal znovu. Nevím jak často ani množství. Ale v současné době vím, že si dává cca jednou za měsíc, protože když si nedá začne se mu o droze zdát a je to pro něj podnět k tomu aby si dal. Chtěla bych se poradit, s tím jak já mu mohu pomoct. O pomoc stojí a chce s tím přestat, ale ani jeden z nás neví jak na to. Bojím se toho dne, až se probudí s tím, že si musí dát dávku a já nebudu vědět jak se zachovat. Nevím, zda na něj mám být agresivní, nebo milá nebo chápající( což jde velmi těžko, když nemám díky Bohu žádné zkušenosti s touto látkou). Je to normální pracující člověk, nemá problémy se společností, má kamarády, kteří jsou též normálně pracující a hlavně většinu času tráví semnou. Sice kouří trávu a pár jeho znamých také, ale ti přátelé, se kterými tráví nejvíc času nikdo z nich nefetuje žádné tvrdé drogy. Pervitin užívá cca 10 let šňupáním. Předem děkuji za Vaší pomoc a radu.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
S ohledem na zcela totožné zadání dotazu usuzuji, že jste svůj dotaz zadala 2x.
Předešlý dotaz vedený pod kódem č. 51 18 49 je již zodpovězený.
Pro jistotu svou odpověď kopíruji i sem.
Mějte se hezky, v případě potřeby se znovu ozvěte, MK
Kopie:
Uvádíte, že přítel podstoupil léčbu ambulantní formou, která na několik měsíců zabrala. Bylo by vhodné tedy na léčebný program opět navázat a v léčbě pokračovat. Ať už ambulantní formou nebo zauvažovat o možnosti léčby pobytové, nicméně je důležité, aby přítel pokračovat v léčbě. Na léčebný proces je pak vždy dobré navázat doléčováním, které je také nezbytnou součástí celého tohoto procesu, tím je pak šance na udržení trvalé abstinence daleko vyšší.
Na pervitin vzniká poměrně silná psychická závislost a chutě na drogu mohou být opravu tak silné, že dotyčného zcela ovládnou. Tyto chutě se mohou vracet i po poměrně dlouhé době abstinence v různých podobách (Vy jste uvedla, že se opakují cca po měsíčních intervalech ve snech, v návaznosti pak následuje recidiva). Bylo vhodné, aby se přítel s těmito chutěmi naučil pracovat a doslal je pod svou kontrolu. Není to sice úplně jednoduché, ale rozhodně to není nemožné. Plno lidem se toto podařilo, rozhodně stojí za to zkusit, aby se o to přítel také pokusil. S terapeutickou podporou jde vše mnohem rychleji a snáze pochopit.
Zda být milá nebo agresivní Vám bohužel doporučit nedokážu. Vždy jsou to tak velmi citlivé a individuální záležitosti, že na každého platí zcela něco jiného. Někdo slyší na direktivní přístup, někdo zase na vlídnost a další na něco jiného. Můžete se, ale v osobním kontaktu více a konkrétněji o všem co je třeba poradit, doplnit si informace, které jste uvedla, že nemáte, jaká doma nastavit pravidla, informovat se jak vhodně komunikovat, možná i lépe motivovat a celkově získáte i podporu, což je také nezbytné. Tyto poradenské služby jsou nezávazné, v mnohých případech se dají využívat i zcela anonymně a jsou vždy bezplatné. Neváhejte jich využít, nemůžete tím nic ztratit.
Než se na první konzultaci objednáte, můžete si zatím pročíst základní obecné informace: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/pro-rodice-a-blizke-uvod.html
Netuším, kde žijete. Pokud pro Vás není problém Praha, lze se obrátit na naší poradnu pro rodiče a partnery:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, SANANIM z. ú.
(poradna se nachází v prostorách kavárny Cefé Therapy)
Školská 30
Praha 1
mapa
Tel: 284 824 234, 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Provozní doba: pondělí až pátek v čase od 9:00 do 19:00 (je třeba se předem objednat)
Více informací o zmíněném zařízení naleznete zde: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html.
Zdali žijete někde jinde, napište znovu a uveďte, jaká větší města jsou pro Vás dobře dostupná. Pokusíme se Vám vyhledat a doporučit jiné vhodné zařízení s ohledem na lokalitu. Pokud by něco nebylo jasné, nebo jste měla doplňující dotazy, neváhejte napsat znovu.
Zatím se mějte hezky. Přeji, ať vše začne ubírat lepším směrem a Vám oběma dostatek sil.
S pozdravem MK