Nevím co dál
Sára
Dobrý den, můj syn(27let) vystudoval, sportoval a nikdy s ním nebyly žádné problémy. Rozešla se s ním nečekaně dívka(našla si jiného chlapce), plánovali spolu budoucnost a tím to vše začalo. Velice těžce to nesl. Jsou to dva roky a před rokem jsem zjistila, že bere drogy. Tajně jsem udělala test a byl pozitivní na marihuanu(kouření i alkohol vždy striktně odmítal)a také na pervitin. Stále nechce nic přiznat. Chci mu pomoci, už jsem byla 2x na konzultaci a tam mi poradili, že ho mám vyhodit z domu, že musí pocítit, že mu droga bere a ne dává. Vše bylo teď skoro tři měsíce v pořádku, myslela jsem, že je z toho venku, ale minulý týden to zase začalo. Nevím jak na něho, zda rada kterou jsem dostala je ta správná. Já se bojím, že to bude ještě horší. Děkuji.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Sáro.
Konzumace drog není nikdy problémem pouze osob, které je konzumují.  Je to především velká zátěž pro nejbližší okolí, tedy pro rodinu. Je pochopitelné, že máte plno pochyb o správnosti Vašeho rozhodnutí a že Vám další osud syna není lhostejný. Bohužel, v některých případech a u závislostí obzvlášť, je v některých situacích největší pomocí právě nepomoci. To bývá pro nejbližší zpravidla to nejtěžší.  A je to v celku pochopitelné.
Pokud je závislým osobám jejich konzumace tolerována, mají veškerý servis domácnosti a jejich blízké okolí tiše trpí, zpravidla to moc nevede k tomu, aby si dotyčná osoba připustila, že se něco děje a nevede je to nijak k samotné snaze něco změnit.
Vyhodit syna na ulici je sice krajní řešení, nicméně, i to bývá v některých případech účinné. Jsou to velmi individuální záležitosti a nelze předem přesně říci, co na koho zabere nebo ne. Je možné, že pokud by syn zakusil jaké to opravdu je, i s nepříjemnostmi a pocítil by důsledky tohoto života, možná by pak rychleji došel k tomu, že to zase až tak ideální není. Jak by to zafungovalo v tomto případě si, ale netroufám odhadnout.
Chápu, že životní styl syna a jeho současné chování Vás znepokojuje. Také si umím představit, že máte obavu a hledáte řešení. Bohužel, takto na dálku nelze moc odhadnout, jak dalece je situace vážná, do jaké míry drogy zasahují do jeho života a co by bylo nejideálnější.
Rozhodně je dobře, že jste se obrátila na pomoc a využila poradenských služeb v osobním kontaktu. V tom bych doporučovala setrvat a tyto poradenské služby využívat průběžně. Nejenom, že tak můžete konzultovat nově vzniklé situace, ale je to také i určitý druh podpory.
Pokud syn s Vámi zůstane v jedné domácnosti, bylo by vhodné, domluvit se na pravidlech, které bude dodržovat. Jak jsem již psala výše, o tom všem by bylo rozumné i nadále pokračovat v osobních konzultacích. Můžete se poradit jak se synem vhodně komunikovat, jaká nastavit pravidla, jak jej vhodně motivovat, aby i on třeba v budoucnu sám pomoc využil.
Zde v příloze můžete prostudovat základní obecné informace pro rodiče: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Mějte se zatím hezky.
S pozdravem MK