prosim o radu
petra
Dobrý den,
obracím se na Vás s žádostí o pomoc, jelikož nikomu jinému se svěřit nemůžu. Je to několik měsíců, co jsem začla šňupat pervitin. Zkusila jsem to jen s kamarády pro zábavu a myslela si, že jindy to brát nebudu. Jenže mě to začlo lákat a drogu si opatřuji i o samotě. Nikdy neberu velké dávky, povětšinou okolo 50 až 100mg. O co Vás chci požádat je rada jak přestat? Ano vím, že je vhodné zajít do centra kde mi můžou pomoct, ale já tam prostě jít nedokážu to vím...rodině ani přátelům to říct nemůžu, jelikož by to nepochopili, tak jak je možné přestat? Snažím se přestat zejména z důvodu, že se necítím dobře po psychické stránce: mám velmi často špatnou náladu, jakousi úzkost či strach i když přesně nevím z čeho, cítím neustále napětí, jsem podrážděná a nepříjemná na všechny ostatní...a to jsem dříve žádné takové stavy nemívala nebo jen ojediněle...vždy když na mě příjde smutek nebo nějaký problém tak si prostě šňupnu a je po problému, jenže takhle se to nedá řešit věčně a já nevím jak si s touhle mojí náladou poradit, prosím jak můžu přestat, když centra a léčebny navštívit nedokážu?
Děkuji mnohokrát za Váš čas strávený nad mojí otázkou

Odpověděl: Amrit Sen
Petro, zdravím Vás.
Je dobře, že píšete. Chápu Vaši svízelnou situaci a trápení, dostala jste se do pasti.
Podle všeho sama přestat neumíte, zároveň odmítáte pomoc, která by Vám mohla "zabrat". Není to pro mě lehké psát, z Vašich řádků vnímám naléhavé volání o pomoc. Možnost zajít někam, kde Vás podpoří, a pohovořit s odborníky odmítáte. Takto na dálku je velmi těžké určit většinu příčin Vašich potíží, natož Vám účinně pomoci. To, že užíváte drogy dál, přesto, že Vám evidentně nedělají dobře, by mohlo lecos signalizovat o Vaší případné závislosti. Není neobvyklé, že se v podobných situacích mohou u uživatelů drog rozvíjet psychické poruchy, které mohou přejít v závažnější duševní onemocnění. Čím dříve se s léčbou potíží začne, tím větší je šance na jejich časnou a úplnou úzdravu. V opačném případě roste riziko, že se nemocný nemusí nikdy uzdravit úplně, a to i v případě, že by drogy přestal užívat. Psychická onemocnění, tím spíš, pokud pro ně v sobě někdo z nejrůznnějších důvodů nosí předpoklady, často dokáží psychostimulanty, halucinogeny i marihuana a další drogy "nastartovat". Jinak by se možná nemusely po celý život projevit.
Počítejte tedy s tím, že pokud Vaší situaci nezačnete řešit a nebudete brát ohled na vlastní zdraví, bude se nejspíš jen zhoršovat. V krajním případě se může stát, že sobě, nebo někomu jinému ublížíte, nebo způsobíte těžko napravitelné škody. Chápu, že se Vám při úzkostech může těžko s kýmkoli otevřeně hovořit, navíc o tak osobních věcech. Mám za to, že nejlepší co můžete v tuto dobu udělat, je aspoň se pokusit o kontakt, prostě vyzkoušet pohovor s odborníkem. Nic za to nedáte a nemáte co ztratit.
Službu, a nemusí jít o léčebnu, nebo kontaktní centrum, které by ale podle mého bylo vhodné, kontaktujte nejprve telefonicky a domluvte si termín schůzky. Tyto služby jsou bezplatné. Kontakt a rozhovor může proběhnout zcela anonymně, nezávazně, nikdo Vás nebude k ničemu přemlouvat, natož Vás do čehokoli nutit. Dostane se Vám podpory, získáte zasloužený respekt, že jste dokázala přijít sama. Uvidíte, že se Vám uleví. Při osobním pohovoru po bližším seznámení se situací Vám chápající odborník doporučí konkrétní kroky, které můžete podniknout k tomu, aby situace nabrala pozitivnější směr, a Vy se mohla cítit lépe. Zároveň Vás upozorní na chyby, kterým byste se měla vyhnout. Bude plně respektovat Vaši volbu, pokud se rozhodnete nic neměnit a pokračovat v trendu, který žijete. I tak se Vám dostane péče v rámci možností pracovníků dané služby.
Můžete kontaktovat pracovníky AT poradny, adiktologické ambulance, nebo některé další podobné služby. Pohovořit můžete i s pracovníky některého terénního programu, pokud ve Vaší oblasti působí, ti Vás mohou, kromě jiného i nasměrovat na psychologa, nebo psychiatra, který má zkušenost s prací s uživateli návykových látek.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rád Vám obratem pošlu kontakty na služby a zařízení, které se zabývají drogovou problematikou ve Vašem okolí a dosahu.
Jak je můžete vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Budu velmi rád, když se ozvete, a dáte vědět, jak si stojíte, jak Vám je, a jak se situace vyvíjí.
Seberte tedy všechnu kuráž a zkuste to.
Držím palce, přeji hodně štěstí,kdykoli napište,
Amrit Sen.