Dcera na perníku
Bezradná
Zdravím.Nevím,jak komunikovat s dcerou,která odešla v 18-ti letech z domova.Teď je jí 20,žije na ulici a objevuje se doma sporadicky.Občas pláče a vypadá to jako volání o pomoc,ale nakonec vždy odchází a většinou s křikem.Chtěla jsem s ní jít do Káčka,ale to odmítá.Díky

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Chápu Vaše obavy, starosti i bezradnost.
Správně se ptáte, jak s dcerou komunikovat. Nejspíš nebude mít žádný efekt dceru do něčeho nutit, přemlouvat, vyhrožovat a podobně. Je plnoletá, svůj životní styl si vybrala, a v tuto chvíli nejspíš není motivovaná k pozitivním změnám. Bez rozhodnutí, dobré vůle závislého a konkrétních činů směřujících ke změně bývá chybně volená rodičovská pomoc, přes nejlepší vůli, často kontraproduktivní a mnohdy vede ve skutečnosti jen k podpoře v dalším užívání. Vím, zní to tvrdě, ale je to tak.
Takto na dálku s minimem informací Vám mohu dát pouze jedno doporučení, které by mohlo přinést ovoce. Vyhledejte odbornou podporu a pomoc, kontaktujte pracovníky některé služby v dosahu, která se zabývá drogovou problematikou a pracuje s rodinnými příslušníky a blízkými uživatelů návykových látek. Může jít o kontaktní centrum, AT, nebo adiktologickou poradnu, nebo některou z dalších podobných služeb. Tyto služby jsou bezplatné. Nejlépe je si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Při osobním pohovoru po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušený specialista doporučí konkrétní kroky, které můžete podniknout k ošetření situace, poradí Vám jak s dcerou komunikovat, ale také jakým chybám byste se měla Vy i další blízcí vyhnout, případně Vám poskytnou další potřebné kontakty. Můžete si sjednat další průběžné konzultace, abyste věděla, jak reagovat na konkrétní situace, které přinese čas. Co je velmi důležité, seznámí Vás s možnostmi a postupy, jak se můžete pokusit podpořit dceřinu motivaci k léčbě a ve změnách k lepšímu.
Ocitáte se ve velmi tíživé a náročné situaci, dokážu si představit, jak těžce se v ní žije a dýchá. Podporu a pomoc proto v tomto čase potřebujete zejména vy, abyste se mohla zkonsolidovat, netrápila se víc, než je třeba a prožívala i radosti, dokázala žít vlastní život spíš, než život někoho jiného, byť tak blízkého. Prostě abyste byla pevnější v kramflecích a cítila se lépe. Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rád Vám obratem kontakty na služby v dosahu pošlu. Jak je můžete vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, doporučuji Vám se obrátit na pracovníky bezplatné specializované Poradny pro rodiče, organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče (PPR) Sananim
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
mapa
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/poslani.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/nase-cile.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/komu-je-ppr-urcena.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/co-nabizime.html
Přeji Vám úspěch v dalších krocích, dceři šťastná rozhodnutí,
klidné léto rodině.
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, kdykoli napište,
Amrit Sen