Hulení před kolonoskopií
Mirek
Mohlo by se mi něco stát, kdybych si před kolonoskopií kvůli chronickému zánětu střev zakouřil marihuanu? Před trhánim zubů se mi to osvědčilo jak proti strachu, tak hlavně na bolest. Žádnou sintetiku nechci. Před léty jsem měl proti vůli v kapačce diazepam a po něm jsem měl šílenou psychózu, na kterou dosmrti nezapomenu. Něco podobnýho ale v ohodně menší míře jsem zažil jen po durmanu. Jinak i lisohlávky, šalvěl divotvorná a šanta kočičí zcela v pohodě.

Odpověděl: Amrit Sen
Mirku, zdravím Vás.
Kouřit marihuanu před invazivním vyšetřením Vám nedoporučuji. Na každého sice může sice marihuana působit různě, v každém případě byste se tak vystavil většímu riziku tělesných i psychických komplikací, a to jak při zákroku samotném, tak po něm. Píšete, že Vám marihuana pomohla od bolestí zubů, nezřídka se stává i to, že dokáže jejich bolest výrazně umocnit. Zmiňujete se o psychóze po podání benzodiazepinů, riziko jejího vzniku po užití THC je daleko větší, tím spíš, že k ní má někdo z nejrůznějších důvodů předpoklady a sklony. Ještě větším rizikem je v takovým případě užití drog, které popisujete, tedy halucinogenů vůbec, podobné je to i s psychostimulanty. Pokud máte obavu z nežádoucích účinků některého z případně podaných léků před vyšetřením, měl byste o nich v každém případě pohovořit včas s lékařem, který bude vyšetření provádět. Pokud nejen o obavách, ale i o přáních, souvisejících s plánovaným vyšetřením dokážete s lékařem pohovořit, nemáte se čeho bát. Je lékařovou povinností brát je v potaz, zabývat se jimi, řešit je a navrhnout Vám ten nejbezpečnější a pro Vás nejpřijatelnější postup.
Přeji Vám, ať jste zdráv, a vše dopadne tak, jak potřebujete.
Kdykoli napište,
Amrit Sen.