Zkušenost s kokainem
Verča
Dobrý den,
poslední měsíc jsem měla trochu divočejší období, ve kterém jsem opakovaně vyzkoušela kokain (3x).Samotný účinek byl skvělý, dá se říci (byť je to smutné), že díky kokainu jsem se cítila snad poprvé v životě 100% šťastná, sebevědomá, ničím se nestrachovala ani nestresovala. Po prvních dvou zkušenostech u mě pak došlo k opadnutí o původní zájmy, měla jsem pocit, že nic není takové, jako být \"sjetá\" a přemýšlela jsem, jak si koks znovu obstarat, začala jsem se o drogy intenzivně zajímat, měla jsem pocit, že moji přátelé, co to nikdy nezkusili jsou nudní a že bych se chtěla bavit s lidmi, co jsou více otevřeni experimentům s drogami. Obrat o 180 stupňů, vzhledem k tomu, že ještě před 2 měsíci pro mě byly veškeré drogy naprosto tabu a příčila se mi i tráva.
Třetí pokus s kokainem byl opět skvělý, ale někdy druhý den po této zkušenosti mi začalo být celkem špatně. Padají na mě návaly úzkosti, deprese, mám děsné obavy o svůj život, občas jsem i lehce paranoidní, často mívám třes v rukách, v koutku u pusy, jsem děsně roztěkaná, občas je mi na omdlení, děsně mi buší srdce, v noci nespím a přes den jsem naopak unavená. Také je mi občas na zvracení.Dále zapomínám a mám pocit, jak kdybych byla úplně vygumovaná, vůbec mi to nemyslí, nic moc mě nebaví a mám pocit děsného vnitřního neklidu. Po droze již netoužím, když vidím, jak je mi kvůli ní špatně, spíš si vyčítám, že jsem to někdy vůbec zkoušela. Tyto stavy obvykle netrvají celý den, vždycky přijde nával, kdy je mi zle a pak to zas odezní.
Můj dotaz zní - je normální takovýhle stav po koksu, i když je to už 5 dní, co jsem jej užila? Jedná se o dojezd nebo se může jednat o abstinenční příznaky, i když jsem měla koks jen 3x? Po kolika dnech by to mělo odeznít a jak se s tím poprat? Trpím lehčí formou deprese, neberu antidepresiva, ale příležitostně užívám anxiolytika. Na příští týden jsem se objednala ke svému psychiatrovi, kterému se chci s tímto stavem svěřit, ale obávám se jeho reakce a aby mě třeba nezavřel na psychiatrii, popř. do nějaké protidrogové léčebny.
Děkuji velice za odpověď.
S pozdravem,
Veronika

Odpověděl: Aleš Termer
Milá Verčo
Určitě se nejedná o abstinenční příznaky, respektive závislost. Nicméně jak sama píšete, není Vám po opakované zkušenosti moc dobře. Laicky můžeme říci, že se jedná o vleklejší formu dojezdu. Přičina zřejmě tkví ve Vaší psychické poruše, jak píšete"lehké depresi", kterou si vykládám jako stresové úzkostné stavy s občasnou panickou atakou. Drogy tyto poruchy bohužel prohlubují a zintenzivňují. Těžko však v tuto chvíli diagnostikovat, proto se uchýlím k obecnému vysvětlení, které z Vašeho dotazu vyplývá.
Stimulanty - stimulační drogy jako je kokain, extáze, pervitin a podobné i syntetické drogy - závažným způsobem ovlivňují množství látek v nervové soustavě (mozku) a tím ovlivňují celou řadu psychických i fyzických projevů.
Droga funguje tak, že po užití spustí lavinu reakcí v mozku a dalších tělesných orgánech. Droga dá povel a vyplaví se látky, které vám způsobí euforii, vzrůst sebevědomí, a zbaví Vás pocitu únavy. Cítíte se jedním slovem skvěle. Přesně tak jak popisujete. Po odeznění účinku však tyto "šťastné" látky v těle chybí a převažují tak látky "smutné". Chvíli trvá, než si tělo zase "šťastné" látky vyrobí a vytvoří se "smutnými" látkami rovnováhu - zdravý člověk se v tu chvíli cítí normálně. U lidí psychicky zdravých podobné projevy "dojezdů" můžeme sledovat také, ale zpravidla do jednoho dvou dnů zcela vymizí. U lidí úzkostných či depresivních mohou tyto nepříjemné stavy přetrvávat déle, neboť tito lidé mají trvale nižšší hladinu "šťastných" látek, a do takzvaného normálu se dostávají například právě zkrze antidepresiva. U těchto lidí pak nepříjemné stavy přetrvávají delší dobu, mohou to být i týdny. Pokud se jedná o závažnější psychiatrické onemocnění, můžou se tyto stavy prohlubovat až k opravdové depresi, či se mohou rozvinout psychotické stavy. Pak je třeba psychiatrické medikace a intezivní psychoterapie.
Droga Vám však nic nedá, kromě pouhého pocitu. Není to realita. Za pár hodin to přejde a pak je to ještě horší.
Chápu, že pro Vás je těžké vyrovnávat se s různými nepříjemnými pocity, včetně výčitek a pocitu provinění, které následně vedou k dalším stresovým projevům - pocení, bušení, úzkosti, obavám. Nicméně to že jste si dala třikrát kokain a pak Vás to takto "vytrestalo" může mít pozitivní dopad v tom, že už se o to pokoušet nebudete. Z Vašeho dotazu je poznat, že na věc máte kritický pohled, proto bych se být Vámi nebál, o tom se svým psychiatrem otevřeně hovořit. Na to, aby Vás v tuto chvíli "zavřel do blázince" to podle mě není. Pokud ovšem necháte tuto epizodu nedořešenou (zatajíte jí), může se Vám časem vrátit s celkovým prohloubením psychických obtíží a skutečně nakonec v léčebně skončit můžete. Určitě se Vám vyplatí, když se vrátíte k úplné abstinenci od všech drog, promluvíte s vaším psychiatem a kromě toho se pustíte do splupráce s psychoterapeutem, který vám může pomoci právě v tom, že se mu můžete svěřovat se svými stavy, může s vámi provádět různá cvičení či meditace, může pomoci vymýšlet plány "jak být šťastnější a spokojenějí bez léků a drog".
Přeji vše dobré
AT