závislost na lécích
vaclavka
Dobrý den.
Mám přítele,který byl závislý na alkoholu. Již před 10-ti lety přestal pít.Léčil se ambulantně. Ujel jen jednou, před sedmi lety a na týden. Potom se fakt držel. Prožila jsem s ním těžkou abstinenci. Pitím zakrýval i bolesti,(např křeče v nohou, v rukou apod).V lx týdně)na žízeň. Pracuje 12hod. směnný provoz jako strážný, protože pobírá částeč.invalidní důchod.Na bolesti bral Apo Ibuprofen. já jsem po operaci páteře a zpočátku jsem brala Tramadol. Nicméně se snažím žít s bolestí a proto jakákoliv analgetika velmi omezuji. Přítel si občas od bolesti vzal tuto tabletu. Později jsem změnila tramadol na Mabron. Které dostával i on od paní doktorky. Aniž bych to postřehla bral až 1,5 tabl.denně. Zaregistrovala jsem nebezpečí, až když paní doktorka podotkla, že mohu být feťák z těchto léků.(nikdy jsem je nebrala)z analgetik jsem velmi ospalá a cítím se jako opilá, po odeznění mě bolí hlava.
Začala jsem pozorovat u přítele změny nálad, které jsem přičítala přechodem přes 50ku, starostmi o rodiče. Stará se o ně,nákupy, vozí je k lékaři, po noční, tímto je nevyspalý. ( můj názor je, že chtějí jen aby se staral on, protože je nabídka pomoci i jiných členů,ale vyžadují si jen jeho pomoc.
Tímto jsem vysvětlila,jak vznikl dnešní problém.Přítel onemocněl,chřipka, ale začal pít. Myslím ,že si dal pivo už před onemocněním, ale vzal si volno a zapomene vzít antibiotika,dá si pivo. Skučí bolestí celou noc a já si myslím, že to má absťák od léků. Bojí se jít k lékaři, že by jej neléčil ambulantně, ale že ho pošle doktor do léčebny. Myslíte si, že by měl jít k psychiatrovi nebo jakou léčbu doporučíte? Byla jsem s ním trpělivá přes 20let, z toho 10 let s alkoholem, máme spolu syna, který studuje. Nepamatuje si ty zážitky s alkoholem(nikdy nebyl násilník,ani agresívní v akoholu). Nežili jsme v té době spolu. Podmínka častějšího soužití byla, přestat pít.
Asi nezvládl stres, práce,rodiče.apod.
Můžete mi doporučit nějakého dobrého lékaře, který by mu pomohl ze závislosti na lécích?
Děkuji za pomoc.
MV.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás,
omlouvám se za pozdní odpověď. Chápu, že jste stavem přítele zneklidněná, jak jsem z Vašeho popisu pochopila, už měl před lety problém s alkoholem, který byl schopen na poměrně dlouhou dobu zvládnout. Nicméně pak začal užívat tablety na bolest, které jste měla předepsané Vy, a to léky, které mohou být návykové (Tramadol) a do toho pod tlakem povinností vůči rodičům a posléze vlivem nemoci začal znovu pít. Takto na dálku bohužel není možné říct, jaký druh odborné pomoci by byl pro přítele nejvhodnější a co by mu nejlépe pomohlo. Návštěva odborníka se mi ovšem jeví jako nezbytná, přinejmenším jako první krok. To, zda by přítel pak akceptoval doporučení k nějaké pobytové léčbě, pokud by se jevila lékaři jako potřebná, je až další věc, vždy to může zkusit nejprve zvládnout ambulantně, jak už se mu to i v minulosti podařilo. Je to pouze na jeho rozhodnutí. Lékař mu může pobytovou léčbu doporučit, přítel ale vždy může zvolit jinou variantu pomoci.
Nevím, zda by byl přítel ochoten vyrazit k lékaři, ke kterému dřív docházel? Nebo by spíš preferoval doporučit někoho, u koho předtím nebyl? Pokud byste mi napsala odkud jste (resp. v jakém regionu by hledal pomoc přítel), tak bych Vám mohla doporučit kontakty na kolegy, kam by se mohl obrátit.
Napadá mě také, jestli byste i Vy nechtěla využít nějakou odbornou pomoc, kde byste vše výše popsané mohla s někým probrat, zjistit potřebné informace, najít podporu v situaci, která pro Vás určitě není lehká, a získat inspiraci, jak s přítelem o případné jeho léčbě komunikovat dál a jak ho k tomu motivovat. Řada zařízení nabízí své služby i rodinám a blízkým těch, kteří bojují se závislostí. Kteří často potřebují podporu stejně jako ti, jichž se závislost přímo týká. Mohla bych Vám dát také kontakt na kolegy, kteří by Vám mohli poskytnout své služby. Nemusíte se ničeho obávat, jedná se vesměs o služby bezplatné a případně i anonymní, a získala byste někoho, kdo by Vás vyslechl, poradil, a mohl by Vás touhle nesnadnou situací provázet. Myslím, že jste poskytla svému příteli maximální pochopení a podporu, ale ted byste si i Vy zasloužila nějakou podporu a pomoc. Není to jen o něm, je to i o Vás. Abyste se Vy cítila dobře. Zkuste ted chvíli přemýšlet i nad tím, jak se máte Vy, ne nad tím, jak se má přítel nebo co potřebuje on. Co potřebujete Vy?
Napište mi, odkud jste nebo v jakém regionu mám hledat kontakty. Ráda doporučím kolegy ze spřízněných zařízení.
Mějte se co možná nejlíp, a držím palce Vám i příteli.
S pozdravem,
B. O.