žádost o radu
Libuš
Dobrý den,mám 24letého syna,který byl závislý na drogách.Před dvěmi lety jsem se přestěhovala kvůli synovi do anglie a syna vzala sebou.Je pravda ,že co se týče drog,tak je čistý. Pravda ovšem je že pracuje jen ,když mu něco zařídím ,ale do trvalé práce se mu nechce.Je nesamostatný a stále ublížený.Za všechno co se v jeho životě špatného událo můžou ostatní(já manžel brácha děda babička atd).Chtěla jsem se zeptat,jet-li to může být nějaký následek drog.I když jsem si tu vybudovala podnikání, nechci tu zůstat nastálo.Nevím si s ním rady.Děkuji za odpověd.Libuš

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Libuško.
S ohledem na skutečnost, že jste mimo ČR, asi Vám bohužel moc pomoci nemůžeme. Jestli jsem to dobře pochopila, snažila jste se syna vytrhnout z drogového prostředí a společně jste odjeli pryč. Je to rozhodně záslužný čin, to bezesporu. Jistě Vás to stálo plno úsilí a musela jste proto hodně udělat. Klobouk dolů.
Problematika závislostí je poměrně složitá a zapeklitá oblast a její léčba je dlouhodobý proces, který má své etapy. Zdali dobře chápu, syn v žádném léčebném programu nebyl (?) a vyabstinoval se sám s Vaší pomocí. To jistě stojí za ocenění, jak Vás, tak syna.
Léčba drogové závislosti není jen detoxifikace a zbavení se somatických potíží. Jde o celkový resocializační proces, učení se novým návykům a dovedností (sociálních, tak pracovních) nebo obnovení dovedností co jsou dávno díky životnímu stylu s drogou zapomenuty. Léčba závislosti se dá poměrně dobře léčit, pokud je dotyčná závislá osoba dostatečně motivována, ochotna a schopna spolupracovat na osobnostním růstu, na změnách vzorců chování a vůbec na celkové změně. To znamená, že nejde jen o to vysadit drogy, také je zapotřebí na sobě pracovat v tom smyslu, aby ten, koho se problém týká, dostal pod svou kontrolu nejen to, že si drogy nevezme, ale také prvky závislostního chování. Do kterého se dá počítat i obviňování nejbližšího okolí, nesamostatnost a hledání co nejjednodušších cest k čemukoliv.
Je sice fajn, že syn dokázal dva roky abstinovat od drog, ale také by bylo na místě, aby získal odpovědnost sám za sebe a postavil se na své nohy. Zkrátka aby dospěl a uměl obstát v životě celkově. To znamená chodit do práce, být soběstačný, umět vytvářet a udržovat zdravé vztahy a nést odpovědnost za svá rozhodnutí. Lehce se to napíše nebo řekne, ale jde ve skutečnosti o náročný proces. S terapeutickou podporou jde vše mnohem snadněji.
Nevýhodou je, že jste mimo ČR. Nabízet Vám naše služby a specializovaná zařízení nemá v tuto chvíli asi moc smysl. Netuším, jaké možnosti by se dali případně využít v Anglii, tam kde jste. Také netuším, jak by pro Vás bylo obtížné nebo neobtížné hovořit na toto téma v jiném jazyce než rodném. Zpravidla bývá těžké o svých pocitech hovořit i tak, natož pak jinak i česky.
Pokud byste například v budoucnu plánovala cestu do ČR, do Prahy, mohla byste využít osobní konzultaci v naší specializované Poradně pro rodiče. V osobním kontaktu byste měla více prostoru probrat vše co je třeba a třeba se tak lépe rozhodnout co dál. Víc mě bohužel (a to se moc omlouvám) k tomu nenapadá.
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Zatím se mějte hezky, ať se Vám i synovi daří. Pokud budete potřebovat, klidně zase napište. Můžete využít i skryté poznámky, která není součástí veřejného webu (zobrazí se pouze pisateli a pracovníkům poradny).
S pozdravem MK