Doplnění informací k brožurce o nikotinu
Lukáš
Zdravím vás,
chci vám poděkovat za zajímavé stránky. Prohlížel jsem si brožurku o nikotinu na vašich stránkách (http://starawww.drogovaporadna.cz/drogyamozek.html).
Mám několik otázek. Prosím o odpověď. U otázek uvádím z které strany v brožurce vycházím při jejím kladení.
- jak může nikotin napodobovat mechanismus fungování acetylcholinu v synaptické štěrbině, když mají různé složení? (druhá strana)
- proč se musí acetylcholin vylučovat v mozkovém kmenu a míše, když po stimulování receptorů postsynaptického neuronu je původní acetylcholin, pomocí acetylcholinesterázy, rozložen a recyklován zpět do synaptického knoflíku presynaptického neuronu? (třetí a sedmá strana)
- původní množství acetylcholinu se udržuje pomocí recyklace acetylcholinsterázou +
se navyšuje vznikem nového acetylcholinu v mozku a prodloužené míše?
- co znamená dopaminový neuron? (třetí strana)
- jaký je rozdíl mezi synapsí a synaptickou štěrbinou? (pátá strana)
- nikotin zůstává v synaptické štěrbině déle a tím i předá více podnětů postsynaptickému neuronu,
proč v případě, vysokých dávek nikotinu působí tlumivě, když by v synaptické štěrbině mělo být ještě více nikotinu a tím i více podnětů? (devátá strana)
- neuropřenašeč acetylcholin stimuluje výdej neuropřenašeče dopaminu, dokáže stimulovat také výdej jiných neuropřenašečů? Je tímto acetylcholin vyjímečný, že dokáže stimulovat výdej dalších neurotransmiterů, nebo je to běžné i u jiných neurotransmiterů? (desátá strana)
- při nadměrném stimulování receptorů nikotinem, některé receptory ztratí dočasně schopnost vázat nikotin a acetylcholin. Proč se sníží přenos signálů na dentrosynaptickou membránu postsynaptického neuronu, když množství nikotinu v synaptické štěrbině je stále stejné? Zbylé receptory na postsynaptickém neuronu
nedokáží převzít funkci receptorů, které ztratili schopnost vázat nikotin a acetylcholin v plné výši, tak aby byl zachována intenzita a počet stimulů na postsynaptický neuron? Jednoduše, že by zbylé neurony přenášely více signálu a tím by zachovaly přenesené množství? (dvanáctá strana)
- proč při vytvoření nových receptorů postsynaptického neuronu, opět neklesne tolerance? Uvádíte, že při poklesu receptorů klesl počet přenesených signálů a k vyrovnání musela být zvýšená dávna nikotinu.
Proč při opětovném zvýšení receptorů není (naopak) signálů moc a není potřeba snížit dávku nikotinu? (dvanáctá strana)
- proč při vysazení probíhá intenzivnější přenos signálu, když přenašečů signálu (nikotinu a acetylcholinu) je méně? Rozumím,
že receptorů je více, ale proč předávají více stimulů, když v synaptické štěrbině bude méně přenašečů v důsledku vysazení?
S pozdravem pěkného dne Lukáš

Odpověděl: MUDr. Tomáš Páleníček
Dobrý den Lukáši.
Nikotin se váže na tzv. nikotinové acetylcholinergní receptory prostě proto, že je zjednodušeně podobný v některé své části molekuly acetylcholinu a tak se může s receptorem spojit.
Princip fungování neurotransmiterů je takový, že přenesou signál z jednoho neuronu na druhý. Kdyby byly aktivní stabilně, docházelo by k neustálé stimulaci postsynaptického neuronu a nevedlo by to k přenesení jednoho konkrétního impulzu. Smysl přenesení nějaké informace by se tak ztratil. Je to jakýsi stav jako v počítačovým světě. Vyplavený neurotransmiter se rovná 1 když není vyplaven = 0 (velmi zjednodušeně).
Nicméně množství neurotransmiterů může kolísat v závislosti na situaci.
Jiný typ neuronu, jehož neurotransmiterem je dopamin.
Synapse je komplex složený z presnaptického zakončení, synaptické štěrbiny a postsynaptické membrány druhého neuronu.
Nikotin má stimulační účinky, nepůsobí tlumivě (při předávkování lidi nemohou spát, buší jim srdce apod). Při otravě toxickými dávkami pak je už situace jiná, k těm ale v běžné praxi nedochází...
Tato interpretace je velmi zjednodušená a mechanistická. Samozřejmě že celý mozek je jeden velký systém, kde interaguje kdeco s kdečím. Dopamin je nicméně neurotransmiter klíčový pro zprostředkování odměny a látky, jež jeho hladiny v určitých strukturách vyplavují, mají potenciál vyvolat návyk.
Vše otázky se obtížně vysvětlují, pokud je někdo úplným laikem. Na druhou stranu oceňuji váš zájem. Nicméně doporučuji Vám nastudovat si např. wikipedii na téma nikotin a závislost na nikotinu, acetylcholin (ideálně v angličtině, texty jsou bohatší). Stejně tak by bylo asi dobré si vyhledat termíny neuron, synapse apod., abyste si udělal ucelenější představu o tom, jak vlastně mozek funguje....
Mějte se hezky.
TP