heroín
Moni
Dobrý deň,
Chcela by som sa Vás spýtať na Váš názor. Dá sa vyliečiť zo závislosti od heroínu po 16 ročnom užívaní (s prestávkami neúspešnej liečby) len ambulantnou formou?. Aké psychické následky to zanechá na človeku? Dotyčný verí niečomu čo \"zažil\", avšak nikdy sa to nestalo,ako keby si z filmov poskladal svoj život.
Dakujem pekne za odpoved.
Moni

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Moni,
děkuji za dotaz a důvěru, se kterou jste se na naši poradnu obrátila. Je vidět, že vám na kamarádce záleží a jste si nejspíš velmi blízké.
Podle všeho není vlastně jasné, co z toho, co bývalý partner kamarádky tvrdí, je a co není pravda. Není ani jasné, jak podstatné to pro vaši kamarádku je. Případně jakou roli by mohla v celé věci hrát možnost psychické nemoci kamarádčina expartnera. Zároveň mám z vašeho dotazu pocit, že tím hlavním důvodem, proč kamarádka expartnerovi problémy "řeší", je styk expartnera s dcerou, ze kterého má obavy. Nebo snad stále k expartnerovi něco cítí a chce mu pomoci?
Možností, jak se vše vyvine, je mnoho. Hodně bude záležet na domluvě kamarádky s expartnerem a na tom, jak si vzájemně nastaví pravidla. Jestli jsem to dobře pochopila, může se expartner s dcerou vídat pouze za přítomnosti kamarádky. Přesto má kamarádka z jeho styku s dcerou obavy. Jelikož je možné, že expartner stále užívá drogy, často v minulosti kamarádce lhal a kamarádka má pocit, že lže i nadále, je to celkem pochopitelné. Někdy pomáhá najít si na domlouvání detailních pravidel mediátora, tj. někoho, kdo by byl nestranný, a jehož úkolem by bylo pomoci kamarádce a expartnerovi domluvit se na pravidlech, která by jim v celé situaci pomohla a oběma vyhovovala.
Pokud jde o závislosti, dokáži vám v tuhle chvíli odpovědět jen na velmi obecné rovině. Vyléčit se po 16 letech ze závislosti na drogách možné je. Otázka je, s jakými následky. Jestli stačí jenom nějaká forma ambulantní léčby, nebo jestli může dotyčný s drogami skoncovat zcela bez pomoci, už je otázka značně diskutabilní. Jednoznačně takovou možnost vyloučit nelze. Jistě by se našli lidé, kteří dokázali skoncovat se závislostí i po tolika letech sami. Podle toho, co píšete, mám spíše pocit, že kamarádka expartnerovi nevěří a myslí si, že drogy užívá i nadále.
Není jisté, že to, co expartner kamarádky uvádí o své minulosti, je lež. Případně, jak moc je lež vědomá a záměrná. Může jít o lži, které by bylo možné označit jako bájnou lhavot (pseudologia phantastica). Ta však bývá často jenom jedním ze symptomů jiné psychické poruchy. Souvislost s užíváním drog je diskutabilní, ale vyloučit jí nelze. Stejně tak je možné, že takové příznaky souvisí s obojím a vzájemně se ovlivňují. Podrobnější posouzení už by však měl udělat psychiatr.
Pokud by šlo v případě expartnera kamarádky o kombinaci všeho - tj. psychická porucha, jejíž součástí je bájná lhavost, v kombinaci s letitým užíváním drog, stálo by za to hledat odborné zařízení, které se dokáže věnovat klientovi i nad rámec svých klasických služeb a nabízí tzv. case management. Zařízení, která se věnují psychicky nemocným často nepracují s lidmi, kteří jsou závislý na drogách a naopak. Kdyby se expartner kamarádky rozhodl vyhledat pomoc, pak bude nejspíš potřebovat oba typy služeb a měl by vyhledat takové zařízení, které si bude vědomo potřeby úzké mezioborové spolupráce.
V jádru však vždy bude záležet na tom, jestli si dotyčný alespoň částečně připouští nějaký problém a chce s ním zkusit něco dělat. Pokud by o tak komplikovaný případ, pak nelze čakat žádné rychlé a trvalé řešení. Spíše se střídají lepší období s opakovanými propady. Často je potřeba do pomoci dotyčného začlenit i blízké (pokud nějaké má) a i oni by měly být v kontaktu s odborníky. Ostatně, i oni si zaslouží pomoc a podporu.
Ví kamarádka, kde takovou pomoc hledat?
A jaké je to vlastně pro vás? Být zpovědnicí může být v takovém případě docela náročné.
Budu ráda, když mi napíšete, jestli vám byla odpověď nějak užitečná, případně jak se situace vyvíjí.
S pozdravem,
Gabriela M.