Pervitin
Peter
Mam 16 rokov. Nechal som sa raz nakecat na pervitin, 4 hodiny to bolo super, ale potom to pomaly prestavalo. Asi 10 hodin som mal velmi citlive zrenicky, bol som otupeny, ale inak v pohode. Hned ako zacala tma, tak sa zrenicky rozsirili, zacali paranoje, potil som sa, depresie a podobne. Mal som to pred 3 dnami, od vtedy som nespal a vzdy, ako zajde slnko tak mi tie stavy znova zacnu, aj ked uz mensie. Rano vstanem a idem do skoly, tam som v poriadku, v klude sa najem, vela pijem a podobne, aj ked stale taky otupeny. Ale hned ako zacne tma, musim ist domov, pretoze mi zacne byt zima, zacnem sa potit, rozsiria sa zrenicky (uz nie tak ako predtym), paranoje, depresie a podobne. Viem, ze uz si to nikdy nedam, ale moc sa bojim. Kazdu noc to iste, uz to psychycky nezvladam. Chcel by som sa opytat ci sa s tym da nieco robit, a ak nie tak za kolko by to malo prejst.

Odpověděl: Aleš Termer
Dobrý den
Rozumím, že Vám nyní zřejmě není úplně nejlépe. Jedním z projevů užití stimulantů bývají po odeznění účinku úzkostné stavy. Není úplně pravděpodobné, že by se projevila takto rychle deprese či paranoia, ani to z vašeho dotazu nevyplývá. Více to vypadá na úzkosti, s drobnou panikou. Paranoia i deprese jsou již rozvinuté psychické poruchy. Deprese dokonce psychické onemocnění. Paranoia se ovykle projevuje silnými pocity pronásledování s bludnými představami "Pronásledují mě mimozemšťané, jdou po mě tajné služby, všichni kolem mě si o mě povídají, říkají policii či mimozešťanům co o mě ví". To se Vám evidentně neděje, proto být Vámi z toho strach nemám. Kdybyste trpěl paranoiou je i dost nepravděpodobné, že byste nám nenapsal, protože bychom mohli být "ti druzí".
Jste ještě hodně mladý člověk, proto Vám některé Vaše tělesné projevy mohou připadat divné. Nicméně jedná se o zcela normální věci. Zorničky se vždy ve tmě (v noci) rozšiřují a na světle (ve dne) zase zužují. Svou roli může také sehrát Vaše první zkušenost s drogou, možná zafunguje i trochu svědomí z toho, že jste udělal něco špatného, či ilegálního.  To může pro úzkosti a paniku ještě podpořit. "Co když to na mě někdo pozná, říkají, že je to špatné - co teď?" Někdy se tomu lidově říká "vypsychnout se". Začnete se pozorovat a každý tělesný projev Vám připadá zvláštní - dáváte ho do souvislosti s drogou. Nejistota přiživí paniku což způsobí stres. Člověk se potí, tluče mu srdce, všechno je hned divné a nebo je člověk rozladěný, je mu "na nic", případně obojí dohromady.
Když jste v kolektivu, nebo se zabýváte jinými věcmi, jako například ve škole, nic z toho se neděje. Usuzuji, že k těmto stavům dojde až když jste o samotě a v tu chvíli se necítíte bezpečně - myslíte na to. Proto jdete domů, kde to znáte a to Vás uklidní.
Stimulanty (pervitin, extáze, kokain a ostatní syntetické stimulanty) mají u citlivějších lidí po odeznění účinku právě takové efekty, které popisujete. Pokud již dále drogy užívat nebudete, měly by tyto stavy rychle odejít, zpravidla do několika dnů až týdnů. Neberte to ode mě prosím jako ponižující vzhledem k věku, ale v šestnácti letech není ještě nervový systém tak vyvinutý aby dokázal zpracovávat takto silné zážitky, a proto je i daleko náchylnější na nerovnováhu látek přenášející nervové vzruchy. Tuto nerovnováhu stimulanty způsobují. Ta nerovnováha se projevuje úzkostmi, občasnou panikou, celkovým rozladěním. Je to taková daň za příjemné prožitky následující po užití drogy.
Kromě stimulantů se vyhněte i dalším látkám, které mohou Vaše nepříjemné stavy prohloubit. Jedná se zejména o marihuanu, a halucinogeny například LSD či lysohlávky. Dobrý pozor si dejte i na takzvané "nové drogy" neboli syntetické legální substance, jejichž účinek je zcela nepředvídatelný. To že ještě nejsou zakázané neznamená, že jsou bezpečné. Také nikdy nevíte co vám kdo dá/prodá. Může to být cokoli a vy se pak můžete opravdu zbláznit, nebo zemřít. Takové případy se bohužel stávají. Bohužel i tehdy, když drogu obstará někdo kdo má důvěru a "nikdy by nic špatného nikomu nedal".
Dělejte co Vás baví a na drogy se vykašlete. Ikdyž je to těžké nenechat se "ukecat". Zabývejte se tím co vás baví abyste na drogy a jejich projevy nemusel myslet, mělo by to přejít. Kdyby se něco dělo, tak se zase ozvěte.
Mějte se hezky a užívejte života bez drog
AT