pervittin
máma
Zdravím,můj syn užívá pervitin.Asi ne pravidelně,zatím chodíndo práce a funguje,ale sem tam si vezme dovolenou.Absence nemá,je ale ke mně drzý a poslední dobou se změnil,Prvitin šňupe,nepíchá si.
Má asi na 50000úvěr,zatím ho splácí.Bral si ho na auto.Bydlí u mě.
Mám ho vystěhovat,ne abych se zbavila
odpovědnosti,ale četla jsem,že to jediné konzumenty přivede k rozumu.Starat se sami o sebe.
Nikam jít nechce,jako každý, na začátku,tvrdí,že má vše pod kontrolou.
Zase mám obavy,aby si nenadělal dluhy
a špatně to nedopadlo.
Je plnoletý,nemám moc možností,jsem úplně vyřízená.Budu vděčná za jakoukoliv radu.Jen mi,prosím,nepište,abych s ním rozumně promluvila.To fakt nejde.
Zdravím a děkuji předem.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Uvádíte sice, že nemáme psát, ať si se synem promluvíte. Bohužel, moc jiných možností tady opravdu není. Pokud je syn dospělí, což je, tak jediným nástrojem, který máte, je právě komunikace. Léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou, jelikož je založena na motivaci a především spolupráci dotyčné osoby.
To, že není syn motivovaný zrovna v tuto chvíli, nemusí, ale nutně znamenat, že nebude nikdy. I konzumenti drog, potažmo osoby závislé, prochází různými etapami a vše se může v průběhu měnit.
Zda ho vyhodit nebo nevyhodit z domova, není jednoduché rozhodnutí. V některých případech může tento krajní dopad mnohé donutit zamyslet se nad svým životem a možná pak i donutit okolnostmi své nepříznivé situace k nějaké změně. V některých případech to, ale může být úplně naopak. Toto zpravidla bývají pro rodiče velmi těžká období a není od věci obrátit se na odbornou pomoc a více celou situaci řešit. Veškerá zařízení pracující s uživateli drog, stejně tak pracují s rodiči a dalšími blízkými osobami. To znamená, že i přes to, že Váš syn není zrovna v tuto chvíli nakloněn nějaké komunikaci, natož spolupráci, můžete prozatím Vy poradenské služby čerpat. Nejenom, že se více dozvíte o celkové problematice, ale můžete se v osobním kontaktu lépe poradit jak se synem vhodně komunikovat, jaká doma nastavit pravidla, v čem pomáhat a v čem už ne. Můžete být v takovém kontaktu průběžně, což nabízí možnost konzultovat nově vzniklé situace, nebýt na to sama.
Neuvedla jste, odkud jste, takže nevím kam přesně Vás nasměrovat. Můžete se sama podívat do databáze kontaktů zde: www.drogy-info.cz, v rubrice Mapa pomoci zadat kraj, město a druh (v tomto případě Kontaktní centrum). K-centra nabízí ve svých službách bezplatné poradenské služby, které se dají využívat i zcela anonymně. Bývají skoro ve všech větších městech. Pokud jste z Prahy, můžete se obrátit na Poradnu pro rodiče, viz kontakt níže. Nebo můžete napsat znovu a uvést o jaká města by šla, rádi Vám kontakty vyhledáme.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, SANANIM z. ú.
(poradna se nachází v prostorách kavárny Café Therapy)
Školská 30, Praha 1
mapa
Telefon:  284 824 234, 739 268 527
Email:        rodice@sananim.cz
Kontaktní osoba: Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Provozní doba: PO až PÁ 9,00-19,00 (nutné objednání předem)
Více informací naleznete zde: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html .
Prozatím můžete prostudovat základní informace pro rodiče zde: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/pro-rodice-a-blizke-uvod.html
Zatím se mějte hezky, v případě dalších otázek neváhejte napsat. Stejně tak v případě jiného kontaktu.
S pozdravem MK