Pervitin a závislost
Majky
Dobrý den,
kamarád má 19 let, zanechal zálib, našel si nové kamarády, půjčuje si peníze a nedávno se mně přiznal, že užívá pervitin a to asi po dobu 4 - 5 let na akcích o víkendu. Na začátku třeťáku ukončil školu, přišel o sirotčí důchod. Vzápětí si našel zaměstnání u kamaráda, ale jsou dny, kdy tam nejde a nedá třeba o sobě ani nic vědět. Nějaké řeči o užívá drog se dostaly až k jeho matce, která je z toho zoufalá a neví co dělat. Matce se přiznal jen s kouřením trávy. Nakonec jen dvakrát spolu zašli do protidrogové poradny. Kamarád tam přestal chodit, prý že to nepotřebuje. Mně tvrdí, že užívání má pod kontrolou a nic se mu nemůže stát. Já mám z toho obavy a nemyslím si, že to může mít pevně v rukou. Můžete mi prosím odpovědět něco více o možných rizicích, nebezpečí a závislosti na pervitinu po těch jeho čtyřech letech užívání. Děkuji a pěkný den

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Je hezké, že Vám osud kamaráda není lhostejný. To, že si své problémy, které vidíte Vy a jeho blízké okolí, nepřiznává, je bohužel u závislých osob velmi časté.
Netuším, v jakém jste kontaktu s jeho matkou. Pokud nějaký udržujete, můžete jeho mamince doporučit nepřestávat využívat odbornou pomoc. Může poradenských služeb v Kontaktním centru využívat i bez ohledu na to, jak její syn, potažmo Váš kamarád, v tuto chvíli nahlíží na spolupráci s pomáhajícím zařízením. To znamená, že může do K-centra docházet sama a bezplatně využívat služby pro rodiče, dozvědět se více komplexních inflamací o této oblasti, poradit se jak se synem vhodně komunikovat, tím jej třeba i vhodněji motivovat k nějaké změně. Také jaké doma nastavit pravidla, určit si kde v pomáhání hranice končí a co je už za ní. Dle mého názoru je i nezbytná podpora a pocit, že na to člověk není úplně sám. Tento kontakt může být průběžný a ona tak může průběžně konzultovat nově vzniklé situace.
Užívat pervitin přes 4 roky je poměrně dlouhá doba. Konzumace jakýchkoliv drog sebou skoro vždy nesou plno nemalých potíží, od zdravotních komplikací, po fyzické i psychické stránce, přes sociální propad až po právní potíže.
Níže vkládám odkaz s informacemi o účincích a rizicích, tak se na to podívejte, pokud budete mít doplňující dotazy, neváhejte znovu napsat.
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
Zatím se mějte hezky.
S pozdravem MK