léčba
Láďa
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat na následující věc
Mám syna 25 let, který bral 7 let drogy (pervitin), který si ale nepíchal, pouze šňupal. V posledním půl roce, až roce jsem zpozoroval vážné problémy v jeho chování. Agresivita, že je sledován, halucinace, obnažování, zapomětlivost a což považuji za velice vážné, že se zhoršil jeho intelekt a také začal být dost hlučný, jako by se neslyšel.
On si bohužel nic nepřipouští a myslí si, že je úplně zdráv. Před třemi měsíci byl hospitalizován v psychiatrické léčebně v Bohnicích, kde jsem chtěl aby syna neléčili jenom na závislost na drogách, ale aby se zaměřili i na jeho duševní stav. Bohužel pan doktor Nešpor mi sdělil, že kdyby mněl prášek na rozum, tak si ho vezme sám, tím mi dal najevo, že můj syn není zrovna nejchytřejší a nenechal si vysvětlit, že jeho intelekt se zhoršil v posledním půlroce, až roce. Tím, že syn v léčebně nespolupracoval byla mu ukončena léčba po 1 měsíci. Jelikož jsem byl takovým přístupem velice zklamán obrátil jsem se na léčebnu v Dobřanech, kde se ho ujal pan doktor Hrinko. V léčebně byl hospitalizován asi dva měsíce, kde spolupracoval a absolvoval různá vyšetření. Po dvou měsících byl z léčebny propuštěn a po konzultaci s panem doktorem mi bylo sděleno, že jeho intelekt se zhoršil užíváním drog, což je samozřejmý, ale přesnou diagnózu jestli syn prodělal třeba toxickou psychózu, nebo něco jiného jsem se nedozvěděl. V lékařské zprávě, kterou jsem obdržel, jsem se dočetl, že je vyloučeno psychotické onemocnění,že je syn výrazně nezralá osobnost, disociální a jsou patrné známky depravace vlivem letitého užívání PALL. Syn již 4 měsíce nebere drogy, ale bohužel nepozoruji žádné zlepšení v jeho chování a intelektu. Chtěl jsem se zeptat co mohu pro syna udělat, aby se jeho chování a intelekt, pokud je to možné zlepšil. Samozřejmě je mi jasné, že už nesmí brát drogy. Děkuji za odpověď
S pozdravem L.G.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
chápu, že byste rád zpět syna, tak jak jste ho znal před lety. Někdy to ale bohužel už není možné. Syn užíval poměrně dlouho a zřejmě mu to poslední dobou způsobovalo mnoho pychických potíží, které se podepsaly i v trvalejší formě. Co se týče intelektu, je těžko měřitelný pouhým okem. Je také možné, že syn na tom není tak špatně, ale jeho projevy chování ve Vašich očích - i v očích lékařů - působí, jako by byl. Pokud se syn ale stále chová stejně jako na drogách, není to stav, se kterým byste se měl jednoduše spokojit. Nevím samozřejmě, jestli dojde k výrazné změně, ale bylo by dobré se o ni pokusit. Pokud je syn ochoten spolupracovat s odborníky, pak by bylo vhodné nějaké doléčování ambulantní formou, kde by došlo i k obnově sociálních a komunikačních návyků. Určitě by také bylo dobré, aby jeho stav posoudil psychiatr. Půl roku sice není až tak dlouhá doba, ale nějaký vývoj už by měl být viditelný.