Poranění o použitou jehlu
PacientkaX
Dobrý den, nevím zda se obracím na to pravé místo, ale moje matka, která pracuje v lékarně, se dnes při přebírání použitých jehel nešťastnou náhoudou bodla pod nehet na prstu - podotýkám, že nešlo o jehly po narkomanech, ale po nějaké starší paní, které je používala pro aplikaci nějaké speciální látky snad na ředění krve. Látka se aplikovala do břicha. Je i v tomto případě nutné podstupovat testy na HIV či Hepatitidu A,B,C - muž, který jehly předával (bohužel v igekitu) trdil, že jeho mnanželka nenía ni HIV pozivní ani nikdy žádou žloutenku neměla ani nemá (šlo snad o onkologiskou pacientku). A lze tuto událost považovat za pracovní úraz a požadovat nějkaou náhradu škody či něco podobného ?
Děkuji vám předem za odpověď

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Tak určitě maminka nic nezkazí tím, že se nechá otestovat, už pro klid duše.
Inkubační doby:
Hepatitida A - 15 až 50 dní
Hepatitida B - 30 až 180 dní
Hepatitida C -  15 až 160 dní
Testy na HIV jsou zjistitelné testem nejdříve za 3 týdny od nákazy/bezpečně až za 2-3 měsíce. To znamená, že pokud se test provede dříve, není jistota, že testovaná osoba není nakažena.
Dále, pokud by maminka díky této záležitosti měla nějaké další zdravotní komplikace (ale doufejme, že ne) a pokud se tato událost stala během výkonu zaměstnání, doporučuji konzultaci s odborníkem v právní oblasti.
Můžete prostudovat tyto stránky:
http://www.pracovni-uraz.cz/postup-pri-odskodneni-pracovniho-urazu
Nebo se telefonicky bezplatně poradit na této lince: 606 53 80 53
Definice pracovního úrazu je uvedena v § 380 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce.
Zatím se mějte hezky. Přeji, ať nic vážného mamince nehrozí.
S pozdravem MK