obezita a pervitin
Lucka
Dobrý den,
ráda bych se zeptala, jestli může mít náhlé přibrání na váze spojitost s užíváním pervitinu(hormony, deprese nebo něco jiného). Pervitin užívám již třetím rokem za poslední rok jsem přibrala 25 kilo. Poslední dobou trpím depresemi a jakousi ztrátou chuti do života - bez pervitinu mě nic nebaví a těžko se nutím do nějaké činnosti. Chci přestat, ale bojím se další nadváhy.

Odpověděl: Amrit Sen
Lucko, zdravím Vás.
Takto na dálku s minimem informací je těžké odpovědět, ale Vaše přibývání na váze s užíváním pervitinu souviset může, přestože se většinou setkáváme s opačným vývojem, tedy s váhovým úbytkem. Doporučuji Vám tedy neprodleně zajít k odbornému lékaři. Tomu ale může přesné a časné stanovení diagnózy komplikovat skutečnost, že byste tajila Vaše užívání drog. Tři roky na pervitinu je dlouhá doba, takže je dost pravděpodobné, že jste se stala závislou. Může nastat problém případnou nemoc, či poruchu léčit, pokud budete pervitin dál užívat. Každopádně to, co se Vám děje je jasný signál těla i psychiky o tom, že nejste v pořádku a že drogy pro Vás nejsou to pravé ořechové. Pokud nezačnete Vaše potíže řešit, existuje riziko, že se budou prohlubovat ze všech možných stran. Proto Vám doporučuji kromě konzultace s lékařem a odborných vyšetření kontaktovat některou službu v dosahu, která se zabývá drogovou problematikou a o všem promluvit s odborníky, kteří pracují s uživateli drog. Nejlépe je si předem domluvit termín schůzky. Tyto služby jsou bezplatné, a mohou být poskytovány i anonymně. Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací Vám doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit a jakým chybám se vyhnout. Poradí, jak promluvit s lékařem, abyste mohla s pravdou ven, a zároveň se cítila bezpečně, případně Vám na lékaře poskytnou kontakty. Získáte pochopení, podporu, pomoc a informace, schůzka bude nezávazná, nikdo Vás nebude do ničeho tlačit. Můžete si i vyjednat pravidelnější setkávání, abyste věděla, co je možné dělat v situacích, jak je přinese čas. Poradí Vám i jak snížit rizika možného nekontrolovaného přibývání na váze v případě vysazení pervitinu, také co můžete udělat pro to, abyste mohla obstát, držet abstinenci při minimalizaci útrap. Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rád Vám kontakty na služby ve Vašem dosahu pošlu. Nesejde tolik na tom, jestli půjde o kontaktní centrum, AT poradnu, adiktologickou ambulanci, či podobný typ služby. Jak kontakty podle oblasti a typu služby můžete vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Budu rád, když se ozvete a dáte vědět, jak si stojíte, a jestli Vám byla odpověď užitečná, kdykoli napište.
Seberte kuráž a jednejte. Přeji Vám úspěch v dalších krocích,
hodně štěstí a úzdravu,
Amrit Sen.