vydaj metadonu - zahranicie
ach
dobry den, som v metadonovom subst. programe v Bratislave, po metadon si dochadzam 2x tyzdenne. na viac nez na 3 dni mi metadon domov nemozu vydat, ale bolo mi tu povedane, ze ak by som chcela ist na dovolenku alebo nejaky pobyt v zahranici, mozem si zistit informacie o vydajoch metadonu v konkretnych statoch/mestach, a poziadat vedenie o posunutie ziadosti na vydaj metadonu do tychto zahranicnych centier. nemate nejake informacie o vydaji metadonu v europskych mestach, najlepsie v nejakych primorskych destinaciach (chorvatsko, taliansko,...), pripadne neviete mi aspon poradit, kde by som sa k takymto informaciam dostala?
Dakujem.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás,
omlouvám se za pozdní odpověď, Váš dotaz je přec jen dosti specifický. Pátrala jsem po zařízeních metadonové substituce v uvedených zemích (Itálie, Chorvatsko), výsledky pátrání uvádím níže.
Neměl by být problém, aby Vám metadon v zahraničí vydali, musíte mít jen žádost vystavenou svým zařízením v Bratislavě. Ideální by bylo, pokud byste vybrané zařízení kontaktovala cca 2 týdny před plánovanou cestou, aby o Vás věděli. Budete s nimi muset komunikovat v AJ (a žádost vystavená Vaším centrem by měla být v AJ nebo přeložená do jazyka země, kam pojedete). Zjistěte si ovšem případné další podmínky vydání metadonu (ne všude je poskytnutí bezplatné například).
Nalezla jsem informační web pro pacienty substituční léčby, kteří cestují (provozovaný německou neziskovou organizací) -
The Coordinating and Information Resource Center for International Travel by Patients Receiving Methadone and other Substitution Treatments for Opiate Addiction
(?The Travel Resource Center? - TRC). Můžete se obrátit na ně, aby Vám s výběrem zařízení pomohli (kontakty a podrobnější informace najdete zde:  http://www.indro-online.de/nia.htm).
Níže uvádím kontakt na koordinátora projektu:
Ralf Gerlach
The Travel Resource Center
INDRO e.V.
Bremer Platz 18-20
D-48145 Münster
Germany
Phone: +49 251-60123
Fax: +49 251-666580
Email: INDROeV@t-online.de
Případně se můžete podívat na uvedeném webu na kontakty na zařízení v jednotlivých zemích a obracet se na ně přímo (u Itálie kontakty jsou, u Chorvatska ne, tam doporučují se obrátit na koordinátora projektu - viz kontakt výše, u dalších zemí Evropy vesměs jsou konkrétní kontakty vesměs uvedené):
Itálie
http://www.indro-online.de/italy.htm
Informace k ostatním zemím:
http://www.indro-online.de/travel.htm
Pokud by byl nějaký problém, lze se také obrátit na národní monitorovací střediska pro drogy a drogové závislosti v jednotlivých zemích (national focal points), na webu EMCDDA (European Monitoring Centre for drugs and drug addiction) naleznete kontakty pod tzv. Country Profiles:
http://www.emcdda.europa.eu/countries
Přeji hodně štěstí.
Bára Orlíková