Co s tím?
Jarda
Synovcovi je 25 let a vytvořil si závislost na pervitinu, kouří i marihuanu. Zatím ho omezuje finanční nedostatek, ale co až tomu dokonale podlehne a bude si chtít sehnat peníze za každou cenu? Máme v rodině obavy o jeho i naší budoucnost. Nyní je týden v Petrohradě na psychiatrii. Chce odejít a snad dle jeho otce i odmítá podávané léky. Otec chce aby se vrátil do práce, že je to jeho jediná naděje. Já tvrdím, že si synovec sám nepomůže a navrhuji léčebnu pro závislé. Jak postupovat? Kde je nejbližší léčebna? Děkuji za radu.

Odpověděl: Miroslav Giljan
Dobrý den,
podstoupení léčby závislosti na návykových látkách je vždy na svobodném rozhodnutí jedince (kromě speciálních případu soudem nařízené ústavní léčby). Jinými slovy to znamená, že Vašeho synovce proti jeho vůli do léčby poslat nemůžete. V této chvíli je již hospitalizován v psychiatrické léčebně v Petrohradě - byl tam přijat na základě potíží s užíváním návykových látek, nebo kvůli nějakým jiným komplikacím?
V případě, že by synovec z léčebny odešel, ale měl by zájem o řešení svého užívání drog, tak nejlepší cestou jak se dostat do v podstatě jakékoliv léčebny nebo terapeutické komunity v České republice je navštívit kontaktní centrum pro uživatele návykových látek. Posílám Vám kontakt na jedno takovéhle zařízení v městě, které máte dostupné. Přes tyto centra si můžou klienti zařídit nástup na protidrogově zaměřenou léčbu a promluvit si s pracovníkem o jaký tip služby by měli zájem a co by pro ně bylo vhodné. Jednotlivé léčebny, případně terapeutické komunity pro uživatele drog se totiž od sebe liší mimo jiné například i délkou pobytu klienta v zařízení.
Pokud synovec z léčebny odejde a vrátí se domů, tak by měl mít od začátku jasně dané pravidla, za kterých může v tomto prostředí fungovat. V případě, že tyto pravidla dodržovat nebude a nadále bude pokračovat v užívání pervitinu, případně i dalších látek, tak je na zvážení rodičů, do jaké míry mu chtějí toto chování tolerovat. Z našich zkušeností vyplívá, že je fajn dítěti moc braní drog neulehčovat, případně při dlouhodobém odmítání spolupráce na řešení jeho situace přistoupit i k více tvrdším podmínkám, například i k omezení možnosti bydlet doma. Konkrétní rady a návody Vám ale nechci dávat přes internet.
Kdyby synovec byl v budoucnu nespolupracující, co se bohužel může stát, tak do zařízení na které Vám posílám kontakt si můžou přijít pro radu i rodiče, případně i jiní blízcí Vašeho synovce. Někdy je fajn si promluvit o celé situaci s někým kdo má od ní odstup a není v ní emočně angažován.
Zatím Vám přeji hodně sil.
Miroslav Giljan
Kontaktní centrum Most k naději
Adresa: P. Jilemnického 1929, 434 01 Most
602 219 372
476 102 288
vedouci.kcm@mostknadeji.cz