vysazeni antidepresiv
Lukas
Dobrý večer,
od léta minulého roku (června) jsem užíval pravidelně každý den 15mg léku Cipralex, který mi byl naordinován na léčbu deprese. Prakticky tak zhruba od září jsem se již cítil mnohem lépe a tento rok se již cítím zcela zdravý a po psychické stránce je mi dobře, snad i lépe než před tím, než má deprese začala. Z toho důvodu jsem se minulý týden v neděli rozhodl léčbu ukončit a za svým psychiatrem si nejít pro nové léky. Jenže zhruba od středy je mi trochu zle, mám noční můry, v noci se často budím, mám často takové stavy neklidu, podrážděnosti, dezorientace, úzkosti a pocity jakoby tlaku na prsou. Já vím, že jsem asi udělal chybu, že jsem léčbu náhle přerušil, ale chtěl bych to vydržet a dál už do sebe nedávat žádnou chemii a nejíst žádné další prášky. A chtěl bych se vás v poradně zeptat, zda myslíte, že to mám vydržet a že tyhle nepříjemné stavy přejdou nebo mám zase zajít za svým psychiatrem? (tomu bych se ale raději chtěl vyhnout a překonat to sám bez dalších prášků) Ty stavy, co zde popisuju nejsou rozhodně příjemné, ale zas dokážu je zvládat a normálně můžu fungovat a hlavně psychicky už jsem mnohem více odolnější než předtím, tak si říkám, že to zvládnu. Ale přesto bych rád, aby to už skončilo a já na tom byl jako dřív. Takže spíš to je takový dotaz, zda se mnou souhlasíte, že mám vydržet a že to třeba za týden dva přejde anebo jestli mně doporučíte, ať si jdu pro další recept a pak třeba vysazovat postupně nebo tak podobně. Předem moc děkuji za odpověď a přeji hezký zbytek večera.
S pozdravem. Lukas

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Lukáši.
V podstatě jste si sám odpověděl. Samozřejmě, že by bylo rozumnější, vše co se vysazování medikace týká, řešit se svým ošetřujícím lékařem. Nejenom, že Vás zná a ví, jak Vám bylo před nasazením léků, jak se vyvíjela samotná léčba a má přehled o celkové anamnéze.
Je fajn, že jste se cítil lépe, ale možná to bylo právě užíváním léků, to bohužel nejsme schopni takto na dálku objektivně vyhodnotit. Nechci malovat čerta na zeď, ale po vysazení se můžou obtíže, které jste měl před nasazením léku, vrátit. Rozhodně by bylo vhodné a především rozumné, to probrat s lékařem, vysvětlit mu důvody, proč jste se rozhodl léky už neužívat a domluvit se například na jiné formě spolupráce (individuální sezení, psychoterapie apod.).
Doporučuji být s lékařem v kontaktu nadále, i v případě, že léky už užívat nebudete.
Zatím se mějte hezky, pokud budete mít chuť, napište, jak to dopadlo. Držím palce, ať je Vám celkově brzy lépe.
S pozdravem MK