Pomoc
Sabbi
Dobrý den,
jdu k Vám pro radu.. Jedná se o mého strýce, který bere drogy už x let. Má manželku a 10 letého syna. Jedná se o to, že neměl problém s tím, být nějaký čas čistý.. Ale poslední dobou do toho spadnul, nedá se s ním mluvit, nechce řešit to, že je drogově závislý. Poznali jsme to tak, že má změny nálad, pokud je na tzv. \"Dojezdu\", nedá se s ním spát v jedné místnosti, neskutečně řve ze spaní. Mimo to, vydrží více jak 24 hodin bez spánku. Má hrozné změny nálad, je zlý, nepříjemný, agresivní. Bohužel snažili jsme se mu domluvit a řekl nám, že je dospělý a ví co dělá. Vážně už si nevíme rady, nemůžete nám poradit jak na něj a jak mu s tím pomoct, nebo je už pouze to východisko a to je léčebna?
Moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Sabbi,
a děkuji za důvěřu, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Podle toho, co píšete, to vypadá, že se situací trápí nejen strýcova rodina, ale i vy, a možná i další blízcí kolem. Nikomu není příjemné dívat se, jak někdo z blízkých užívá drogy. Nejen, že tím bližuje sám sobě, ale často tím ničí i celou rodinu. Bohužel je velmi těžké pomáhat někomu, kdo o pomoc nestojí, nebo si žádný problém nepřipouští.
V tuhle chvíli tedy můžete se strýcem mluvit o svých obavách o něj a jeho zdraví. Můžete mluvit o tom, jaké změny vidíte v jeho chování a s čím si děláte starost. Zároveň mu můžete nabídnout kontakt na kontaktní centrum, které pracuje s uživateli drog a kromě výměny injekčních stříkaček nabízí také poradenství a pomoc s výběrem vhodné léčby. Léčebna je jen jednou z možností, nikoli pouze jediné východisko. Extistují i ambulantní léčby, denní stacionář, ale také třeba terapeutická komunita.
Stejně tak jako strýc, zaslouží si pomoc i jeho rodina a blízcí - tedy vy. V tomto směru je možné obrátit se na poradnu pro rodinu. Tam lze celou situaci probrat podrobněji, lépe jí porozumět a zorientovat se v možnostech léčby. Zároveň můžete s odborníkem probrat jakých chyb se vyvarovat, a jak postupovat tak, aby si svůj problém strýc mohl co nejdříve uvědomit.
Služby kontaktních center i poraden pro rodinu jsou bezplatné a často je možné navštívit je i zcela anonymně. Do kontaktního centra je v zásadě možné přijít kdykoli, na poradenství, nebo do poradny už je potřeba se dopředu objednat.
Kdybyste se rozhodli některé ze služeb využít, stačí se podívat na Mapu pomoci na stránkách www.drogy-info.cz a hledat podle kraje kontaktní centra (pokud poradenství pro rodinu přímo nenabízí, dozvíte se přes ně kontakt). Nebo napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych vám kontakty.
S pozdravem,
Gabriela M.