kamarádka a extáze
lusy
Nevím co mám dělat, tak píšu sem.
Kamarádka nedávno vyzkoušela na koncertě poprvé extázi. Jenomže se jí to očividně zalíbilo a mám pocit, že už je na tom i psychicky závislá. O víkendu byla na párty a samozřejmě si zase dala éčko. Pořád mi básní o tom jak je to super. No tenhle týden si to chce dát zase. Už několikrát jsem jí říkala, ať to nedělá ,že to nemá cenu a za chvilku na tom bude opravdu závislá. Jsem si docela jistá,že nezůstane jenom u éčka a časem zkusí ještě něco jinýho.Ještě mi řekla,když si to bude dávat často,že jí to vůbec nevadí .. Mám fakt o ni strach, ale řekla mi ať jí do toho nemluvím . Jo, tak jsem si řekla že je to teda její volba a její věc,ale stejně mi to prostě nedá. Myslíte, že je možné ještě s tím něco udělat, nebo ji mám prostě nechat? no už to asi vzdám,at si dělá co chce nebo já nevím. Je jí 15.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Podle toho, co píšete, je vidět, že vám na kamarádce záleží. Ale máte pravdu v tom, že je to její volba. Pro blízké a přátele bývá těžké se s tím smířit a často marně hledají cesty, jak dotyčného přesvědčit, ať extázi neužívá.
Jediné, co podle mého názoru můžete udělat, je dát jí jasně najevo, jaký máte na užívání extáze názor. Kamarádce bych řekla, že mi na ní záleží a mám jí ráda, ale že se mi nelíbí, že užívá extázi, a bojím se o ní. Buďte co nejvíc konkrétní v tom, jaký dojem na vás dělá, když je pod vlivem extáze. Je možné, že to s ní ani tak nehne. Pak je na místě zvážit, jestli s ní chcete trávit společně čas na víkendových akcích, zvážit, jestli se s ní o extázi a zážitcích na ní chcete dál bavit, případně jak to bude dál s vaším přátelstvím. Je možné, že si kamarádka najde přes extázi jiné kamarády a na nějakou dobu pro ni budou přednější než vy. Když jí užívání přestane bavit, dost možná si na vás znovu vzpomene. Jednou z možností je tedy říct jí svůj názor, zaujmout postoj (nechci se o tom s tebou bavit, v té době tě vídat, mám o tebe strach, nelíbí se mi to, sama to zkoušet ale nechci a nechci s tím mít nic společného, mám tě ráda, až s tím skončíš, ráda tě zas uvidí apod. to už záleží na vás) a "prostě ji nechat".
V podobných situacích je vždycky dobré myslet na sebe a svoje bezpečí. Kamarádit se s někým, kdo o užívání extáze "básní", už je jen krůček od toho, nechat se přemluvit a vyzkoušet to také ("ty vůbec nevíš, o čem mluvím, chceš to taky zkusit? je to skvělý, uvidíš"). Pravdou je, že pocity, které kamarádka na extázi zažívá, bývají pro mnoho lidí velmi lákavé a často i příjemné. To je také důvod, proč se lidé k jejímu užívání vrací. Nicméně i užívání extáze má svá velká rizika. Výjimkou nejsou tzv. bad tripy (které se podobají velmi živé noční můře, ze které se není snadné probudit - je potřeba počkat, až odezní účinek), pokleslá nálada druhý den po užití, pocit oploštělého prožívání bez užití extáze (všechno je pak jakoby šedivé), neplánovaný sex (extáze zvyšuje empatie, pocity blízkosti,... a tak se může stát, že člověk ztratí zábrany a dojde k sexu, ke kterému by jinak nedošlo) apod. Více si o extázi můžete přečíst například na stránkách www.extc.cz.
Držím vám palce, abyste sama odolala a abyste si zvládla s kamarádkou promluvit.
Kdyby bylo potřeba, znovu napište.
Zdraví,
Gabriela.