bratr
K.
Dobrý den,
mám bratra (54 let),posledních 20 let nedělá nic jiného, než jen pije, utrápil matku k smrti, teď pracuje na tátovi a mně. Do toho ještě \"zobe \" lék na spaní hypnogen (jako lentilky). Poslední dobou se nechal několikrát odvézt na pohotovost s neovladatelným třesem. Co bych tak mohl v tom udělat? Nabízím mu detoxikační léčbu, nebo přímo protialkoholní léčbu, vše odmítá.
Pro mě nevidím žádné řešení. Ale všechny zúčastněné to strašně ničí.
Pokud existuje nějaká odpověď, děkuji za ní.
Jan K. xxxxxxxxxxxxx

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou, tudíž je hlavním předpokladem motivace a spolupráce závislé osoby. Pokud chybí motivace a chuť se svým problémem začít něco dělat, je to opravdu velmi těžké, především pak pro nejbližší okolí.
Zde je jediným možným nástrojem vhodná komunikace. Bohužel, nejde prostřednictvím několika vět na dálku napsat univerzální rady, které jsou aplikovatelné na všechny a zaberou. Vždy jsou to velmi citlivé a individuální záležitosti, proto je k poradenství nejvhodnější osobní kontakt. Doporučuji obrátit se v místě bydliště na nějakou odbornou pomoc. Informovat se o možnostech, které by se ve Vašem okolí dali případně využít a podrobněji se poradit, jak vhodně s bratrem komunikovat. Tím jej pak možná i lépe motivovat k tomu, aby i on sám se na odbornou pomoc obrátil. Motivovat nemotivovanou osobu není nemožné, ale je to dlouhodobá záležitost, proces. Jak jsem již zmínila, nejsou to vůbec snadné situace, pomáhající osoby jsou ve značné zátěži, což asi sám pociťujete nejlépe, proto je vhodné být s pomocí v průběžném kontaktu a mít tak možnost průběžně konzultovat nově vzniklé situace.
Pokud je konzumující osoba v ohrožení zdraví či života, nebo ohrožuje okolí, lze zavolat záchranný systém. Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde trvá pobyt tak dlouho, dokud akutní stav neodezní. Nejedná se o klasickou léčbu závislosti (s tou by musel dotyčný souhlasit). V případě, že lékaři usoudí závažnost a stav se hospitalizovaného nelepší, mohou lékaři požádat soud o prodloužení hospitalizace (v  těchto případech se však téměř vždy jedná o situace, kdy je s diagnózou závislosti přítomna ještě další závažná psychiatrická diagnóza).
Další možnost jsou tvz. ,,ochranné léčby", které bývají nařízené soudem v rámci rozsudku v trestním řízení. To jsou, ale případy, kdy závislá osoba opakovaně v souvislosti se svou závislostí páchá trestnou činnost. Po té soud může nařídit, ale není to pravidlo - ochranné léčení.
Umím si představit, že je to pro celou rodinu, potažmo Vás, náročné. Všichni vidíte, že bratr potřebuje pomoci, přitom on své problémy nevidí. Možnosti nedobrovolné léčby jsou dosti omezené, a to především z toho důvodu, že pokud dotyčná závislá osoba se sama léčit nechce, málo kdy to splní účel a vede k trvalé abstinenci. Jak jsem již zmínila výše, léčba závislosti je založena především na motivaci, spolupráci a ochotě měnit své zažité vzorce chování. Proto je dobrovolný vstup nezbytný.
Netuším, kde žijete. Pokud byste měl zájem o nějaké kontakty, napište, kde žijete. Nejlépe větší města, která máte v dobré dostupnosti. Pokusíme se Vám vhodné zařízení doporučit.
Zatím se mějte hezky, v případě potřeby klidně pište.
Vaše příjmení a telefonní kontakt jsem záměrně umazala s ohledem na anonymitu.
S pozdravem MK